Je gebruikt Internet Explorer. Deze site werkt het best op een recentere browser zoals Chrome, Firefox of Safari. Lees hier meer

Gesloten voor uitbreiding en verbouwing
DO THE RIGHT DING/STEUN
Expo
4.07 Flag icon
11.10.2009

Keramiek van Raoul Dufy

1877-1904

Dufy
Dufy

Raoul Dufy (1877-1953) begon op 14jarige leeftijd als boekhouder bij een importeur van koffie te werken. Maar ’s avonds bezocht hij de Ecole des Beaux-Arts in Le Havre. Vanaf 1895 schilderde hij academische aquarellen van landschappen, portretten en zelfportretten. Met een beurs kon hij in 1900 naar Parijs. Hij studeerde er samen met George Braque. In 1901 kon hij voor het eerst exposeren.
Vanaf 1904 werd zijn werk beïnvloed door impressionisten en post-impressionisten. Wanneer hij in 1905 op het Salon des Indépendants kennis maakte met de fauvisten, meerbepaald met het werk van Matisse, liet hij de academische schilderstijl meer en meer los.

De fauvistische invloed verdween echter al in 1909, nadat hij in aanraking was gekomen met Cézannes oeuvre. Hij ontwikkelde steeds meer en meer een eigen stijl die, na een flirt met het kubisme, vast vormen aannam. Dufy is op de eerste plaats bekend om zijn kleurrijke schilderijen die levensvreugde illustreren, maar dit is slechts één aspect van oeuvre. Hij illustreerde niet minder dan 50 boeken.

Wanneer hij in 1911 Paul Poiret, een van de grootste 20ste-eeuwse modeontwerpers, ontmoette, realiseerde hij zijn eerste textielontwerpen. Het jaar daarop kreeg hij een contract met het huis Bianchini-Férier in Lyon, waar hij, gedurende 17 jaar, als ontwerper van motieven voor bedrukte of geweven zijdestoffen zou werken.

In 1923 experimenteerde hij voor het eerst met keramiekkunst. Voor de vazen van de Catalaanse keramiekkunstenaar José Lloréns Artigas ontwierp hij talrijke decors. Ook had Dufy zijn eerste expositie in Brussel in de galerie Le Centaure. Dufy’s bijdrage aan de toegepaste kunsten is belangrijk geweest. Hij maakte helemaal geen hiërachisch onderscheid tussen de “hogere” (zeg maar plastische) kunsten en de “lagere” (zijnde de toegepaste kunsten). Hij beoefende beide met evenveel enthousiasme.

De tentoonstelling in het Design Museum Gent legt uiteraard het accent op zijn oeuvre als decoratieschilder en toont een nooit eerder in België geziene collectie keramiek. De objecten komen uit verschillende Franse privé-verzamelingen en uit musea.