Je gebruikt Internet Explorer. Deze site werkt het best op een recentere browser zoals Chrome, Firefox of Safari. Lees hier meer

Gesloten voor uitbreiding en verbouwing
DO THE RIGHT DING/STEUN
Expo
19.05 Flag icon
23.06.2017

Moritz Küng: Selección Natural – This is the Cover of the Book

A dialogue among artists’ book

‹  019 − MUSEUM OF MOVING PRACTICE

De tentoonstelling Selección Natural – This is the Cover of the Book presenteert zesenzestig boeken uitgegeven door kunstenaars, fotografen, academici en curatoren die allemaal betrokken zijn bij het uitgeven van kunstenaarsboeken. De selectie van boeken, uitgebracht in de afgelopen vijf decennia, wil geen historisch overzicht geven van de hedendaagse kunstproductie op dit gebied, maar eerder de nadruk leggen op een tautologisch, zelfreferentieel en geestig spel van de visuele, conceptuele en inhoudelijke overeenkomsten. 

De titel citeert twee boeken die als parenthese of strategische referentie kunnen worden beschouwd. Het baanbrekende werk Book door de Amerikaanse Fluxus-kunstenaar George Brecht, gemaakt in 1964 en gepubliceerd in 1972 in een oplage van slechts 50 exemplaren, reduceert het onderwerp en de inhoud van het drukwerk tot zijn essentie. Terwijl de linnen gebonden boekomslag in gepreegde hoofdletters This is the Cover of the Book aangeeft, bevat het binnenwerk achttien sobere beschrijvingen op 28 pagina's die de kenmerken van elke afzonderlijke pagina uitleggen.


[verso frontcover – p. 1]
These are the end papers of the book 

[p. 3]
This is the page before the title page of the book that tells you what the title is or was, or is going to be

[p. 5]
This is the title page


In tegenstelling tot dit zelf-referentiële werk, is de publicatie Selección Natural (2009) van de Peruviaanse Sandra Gamarra een kritische toe-eigening. De kunstenares kloonde de 640 pagina’s lange anthologie Art Now. 137 Artists at the Rise of the New Millenium in haar schilderachtige stijl, maar reduceerde de inhoud tot slechts 28 pagina's – het aantal vrouwelijke kunstenaars vertegenwoordigd in het boek. Hier wordt het boek een sociaal-cultureel en politiek manifest dat genderongelijkheid en de regels van de kunstmarkt in vraag stelt.

Alle boeken in deze tentoonstelling worden per twee gepresenteerd in op maat gemaakte frames om hun status als kunstwerken te benadrukken. De talrijke combinaties suggereren verschillende analogieën in visuele communicatie en conceptuele benaderingen, tot op het punt waarop het boek een metastatus bereikt. Hoewel deze manier van presenteren in eerste instantie beperkend, begrenzend en introspectief lijkt, opent het een breed en divers panorama van zelfvertegenwoordiging, toe-eigening, imitatie en herhaling. De boek(en) op de covers en de gecombineerde boekcovers worden alter ego's - middelen, bij wijze van spreken - die zichzelf en hun bestaan als kunstenaarsboeken promoten.

Tentoonstelling geproduceerd door CCL–Blanquerna (Madrid) in samenwerking met Arts Santa Mònica (Barcelona), gepresenteerd in Gent i.s.m. Bepart, Platform voor actuele kunst (Waregem), GABF–Ghent Art Book Fair & Riot (Gent)

Deze expo is een onderdeel van 019’s Museum of Moving Practice

Fig 1 Brecht Cover 1024X922
Fig 19 Zobernig Ryslavy 1024X683
Fig 23 Baumann Albers 1024X683
Fig 33 Grosenick Gamarra 1024X683