Expo
8.07 Flag icon
2.10.2016

UNFOLD. The transaction project, blown glass in printed ceramics

Claire Warnier en Dries Verbruggen stichtten na hun afstuderen aan de Design Academy in Eindhoven in 2002 de multidisciplinaire studio Unfold in Antwerpen. Vanuit een multidisciplinaire kijk op design, technologie en kunst experimenteren ze met ’ berekening- en productiemethoden’, ‘ruimtelijk design en producten’ en ‘theorie en samenstellen’.

Het duo ontwikkelde een aantal interessante open design projecten, waaronder Transition Project een coproductie project. Twee jaar onderzoek verenigt het werk van keramiekkunstenaar Jonathan Keep (GB), glaskunstenaar/onderzoeker Charles Stern (SE) en ontwerpstudio Unfold (BE). Het 3D printen, toegepast op de verenigbaarheid van keramiek en glas, resulteerde in een iteratief proces dat snel testen van materialen en vormen mogelijk maakt. De resultaten zijn ‘samengestelde objecten’ die integriteit naar handmade en digitale vaardigheden illustreren. Kortom, eeuwenoude technieken in een nieuw kleedje.

Het project bouwt voort op voorgaande onderzoeken uit 2013-2015 met inbegrip van residentie- en werkperioden bij Konstfack University College of Arts, Crafts and Design in Stockholm (Zweden), Corning Museum of Glass in Corning (USA), Design Studio Unfold & GlazenHuis (België) en The Glass Factory in Småland (Zweden).

Met de steun van Konstfack University College of Arts, Crafts and Design, Corning Museum of Glass, The Glass Factory en Emmaboda Kommun, Småland (Zweden), The Swedish Arts Grants Committee en de Vlaamse Overheid.