Robbrecht en Daem

Vijf architecten over hun meubels

Video

M.J. Van Hee, Robbrecht & Daem Architecten, C. Kieckens en M. Dubois geven nog tot 23 oktober hun visie over interieur en meubelontwerpen in ‘Een meubel is ook een huis’. Bekijk hieronder de volledige interviews met de vijf architecten.

Christian Kieckens

Christian Kieckens kiest in de tentoonstelling ’Een meubel is ook een huis’ voor het thema Milaan. De stad van het design en van een aantal van zijn leermeesters. Via de meubel- en interieurontwerper Pieter De Bruyne leert hij de broeiende stad kennen waar designers als Gio Ponti, Aldo Rossi en Andrea Branzi, werk(t)en.

Ook Kieckens eigen tafelontwerpen Onofre en Face 2 Face worden in de expo getoond, naast een overzicht van meer dan 60 scenografieën voor design, kunst en architectuurtoonstellingen. Uit de museumcollectie selecteert hij een stoel van Gio Ponti, glassculpturen van Ettore Sottsass, lichtarmaturen van Gino Sarfatti en een thee- en koffieservies van Aldo Rossi voor Alessi.

Robbrecht & Daem Architecten

De loopbaan van Robbrecht en Daem architecten is gekenmerkt door een intense samenwerking voor en met kunstenaars. Ze ontwierpen niet alleen werkplaatsen en toonplekken voor hen, maar ook meubelen. Zo is er de reeks banken voor het mijmeren van de schilderijen van Raoul De Keyser. Er zijn ook de bank Ta Tisch en de taboeret Joburg Stool, onlangs in productie genomen. Het is de voorlopige eindfase van een ontwerp voor tentoonstellingstafel en -stoeltje, voor diverse tentoonstellingen ontworpen. De robuustheid en uitgezochte kleurenwaaier, karakteristieken van hun architectuur, doen denken aan een kast uit de Woning Geerardijn van Huib Hoste, een collectiestuk van het museum.

Marie-José Van Hee

M. José Van Hee heeft als architect van talloze privéwoningen een uitgesproken visie over wonen. In het ontwerp van de ruimten maken de meubelen integraal deel uit van de verschillende kamers en de circulatieruimten. Muren, trappen en galerijen zijn stiekem een wandkast, vestiaire of bibliotheek. Ze zijn tot in het kleinste detail ontworpen; alles wordt uitgetekend en op maat gemaakt zoals een meubel. Tafel, stoel en een bed zijn voor haar de enige meubelen die in het huis horen. In ‘Een meubel is ook een huis’ presenteert ze twee woningen waarin deze visie duidelijk naar voren komt.

Haar eigen ontwerp van de huis-werk-tafel en de bed-bank met textiel van ontwerpers Marie Mees en Cathérine Biasino komt ook aan bod. Daarnaast selecteert ze stoelen van Huib Hoste en Scandinavische functionele ontwerpen die horen bij het tafelen – schalen, thee- en koffieservies, een zilveren bestek. Ze volgen een uitgesproken gebruikslogica: stevig gemaakt met de materialiteit en de handgreep als basis voor de vorm.

Marc Dubois

Marc Dubois krijgt in de tentoonstelling ‘Een meubel is ook een huis’ een apart statuut. Hij was baanbreker voor architectuur en design in België. Als architectuurhistoricus legde hij mee de basis van de collectie van Design Museum Gent met zijn onderzoeken en tentoonstellingen van Albert Van huffel en Gaston Eysselinck. Als criticus en curator richtte hij samen met Lieven Daenens en Christian Kieckens de Stichting Architektuur Museum op. Dubois maakte verbindingen tussen design, architectuur en patrimonium. Als architect engageerde hij zich voor het belang van goed ontwerp op elke schaal en bereikbaar voor iedereen. Zijn persoonlijke en intieme vriendschap met ontwerpers en architecten blijkt uit het Kabinet Álvaro Siza Vieira dat hij hier tentoon stelt.