30.04 Flag icon
9.05.2021

Het Bureau van de Troost

Tiendaagse schrijfactie

In het kader van Heel het land nemen we samen met de bezoeker vanaf 30.04.2021 tien dagen lang de tijd en ruimte om stil te staan bij elke vorm van verlies die de coronacrisis met zich meebracht.

Het laatste jaar hebben we massaal voor onze schermen doorgebracht, tokkelend op onze laptop, videobellend met vrienden, familie, collega’s, medestudenten en soms zelfs met onbekenden. Ons bureau werd in sneltempo een digitale hotspot.

Wat als we even terug tijd nemen, rustig gaan zitten en een echte brief schrijven? Tien dagen lang staat er een schrijfmachine in Design Museum Gent. Kom langs tijdens je museumbezoek, zet je neer aan het bureau en neem de tijd om een brief te typen. Dat mag driftig en fel, traag en bedachtzaam, of vinnig en vlug. Geniet van het geritsel van papier, het getik van de machine. Laat je inspireren door voorwerpen uit onze collectie. Schrijf iets innigs, iets korts, iets formeels of een heuse liefdesbrief. Of schrijf over wat jou geraakt heeft de voorbije maanden.

We spannen een waslijn in het museum waar je je brief aan kan ophangen. Wie weet biedt hij troost aan andere bezoekers. Na afloop krijgt jouw brief een nieuwe eigenaar, en sturen we ook jou één brief toe.

Heel het land is een troostende tiendaagse waarin we met velen het land weer helen en is een initiatief van Kunstwerkt vzw, Cera, Ferm en Moving Closer.