
How to_you do?
Ga zelf aan de slag met handleidingen voor 6 DIYprojecten
Op zoek naar het perfecte recept voor pizzadeeg, handige tips om wilde planten te onderhouden of een speelse gids om jouw buurt te ontdekken? Kunstenaar-architect Arnaud Vanrafelghem legt verbindingen tussen verschillende makers in de wijk Gentbrugge, Ledeberg en Moscou die, geïnspireerd op een object uit de collectie, een how to ontwerpen: een soort handleiding om je zelf aan de slag te laten gaan. De zes handleidingen kan je vinden op publieke plekken in 9050 of kan je hieronder downloaden.
De handleidingen
Hieronder vind je de 6 verschillende handleidingen om zelf aan de slag te gaan!
Een speelse gids om je buurt te verkennen
De dwaalkaart
In opdracht van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap ontwierp Marc Van Hoe een damasten tafellaken en servetten. Het relatiegeschenk toont veertien grafische elementen die verwijzen naar de Vlaamse geschiedenis, eten, drinken en verschillende zintuigen. De vouwlijnen en pure vorm van het servet inspireerden Gerda Dekempe en Kurt Vandendriessche tot het maken van een dwaalkaart. Een re-flexagon als bundeling bladzijden om anders te kijken. Een uitnodiging om te bewegen, stil te staan en te kijken naar je omgeving en naar jezelf. Boekbinder Gerda Dekempe focust op eenvoudige en functionele bindingen en herleidt boeken tot hun essentie. Theatermaker en beeldende kunstenaar Kurt Vandendriessche benadert de realiteit als een spel en ontwierp de Troostplek in Ledeberg, waar de natuur uitnodigt tot interactie. De dwaalkaart werd gedrukt door letterzetter Jozias Boone.
Marc Van Hoe voor Verilin, Servet Vlaanderen, linnen en katoen, 1987.
Tips & tricks voor wilde planten
Wild oogsten
Tijdens haar studies in Gent raakte de Britse kunstenares Mabel Elwes bevriend met Céline Dangotte, die later haar moeders interieurzaak in Brussel verderzette. Elwes ging er aan de slag als ontwerpster van jurken, handtassen, meubels en gordijnen, telkens met composities van bloemen en vogels.
Die patronen doen Jacqueline Kerkhoff, Marnix Aerssens en Isabelle Goossens denken aan echo’s van de natuur: een verbinding met iets groter dan onszelf. Isabelle Goossens oogst afdrukken van planten met cyanotypie: ze schrijft met het licht en creëert beelden van verstilde schoonheid. Gerda Kerkhoff en Marnix Aerssens werken als deel van de WGBM (Werkgroep Gentbrugse Meersen van Natuurpunt Gent) aan natuurbeheer. Ze bestrijden de snelgroeiende Japanse duizendknoop op een originele manier door er confituur en siroop van te maken.
Zelf aan de slag gaan met wilde planten? Ontdek hoe je veilig kan oogsten. Deze handleiding werd gezeefdrukt door Vladimir Ivaneanu van Printstudio 868, een uniek grafiekatelier voor amateurs en professionelen.
Mabel Elwes voor L'Art Décoratif Céline Dangotte, Gordijnfragment, katoen, 1910.Handleiding voor je eigen raamaffiche
Binnenkijken
OpenStructures is een open source modulair bouwsysteem volgens een vast geometrisch raster van 4x4 cm. Op de website kunnen ontwerpers gemaakte onderdelen en voorwerpen delen met elkaar. Zo kan iedereen gebruik maken van elkaars ontwerpen en ontstaat er naast een databank ook een ontwerpgemeenschap. Glas-in-loodkunstenaar Veerle Verschooren en grafisch ontwerper Joeri Steegen vonden elkaar in hun liefde voor structuur, patroon en ambacht – een erfenis die teruggaat tot hun gedeelde roots als nazaten van kleermakers. Het grid van OpenStructures inspireerde hen tot een gezamenlijk grid om je eigen glasraam te ontwerpen. De affiche nodigt je uit te puzzelen met geometrische vormen en zo je persoonlijke raamaffiche te maken om te tonen op jouw venster of voordeur. Zo wordt het glasraam een uitnodiging tot binnenkijken: een speels signaal naar de straat dat iets vertelt over wie we zijn - van buur tot buurt.
Thomas Lommée, OpenStructures, online platform, 2009.
Een recept voor het perfecte pizzadeeg
Dough it right
Als huwelijkscadeau schonk Henry van de Velde een meubelensemble aan zijn zoon Thyl en Leentje Teirlinck. Deze ronde bijzettafel uit beukenhout heeft onder het tafelblad een extra niveau met drie vakken. Arion en Robert zien in de ronde tafel een platform voor delen, diepgang, spelen, eten en ontmoeting. Ze vonden elkaar in gesprekken over de essentie van een goede pizza: het deeg. Galerist Robert Monchen gebruikt zijn houtoven in de Walstraat als verbinding tussen kunst, pizza en Ledeberg. Chef Arion Flynn doet hetzelfde door met lokale en eerlijke ingrediënten een restaurant uit te baten in de Langestraat. Hun ontmoeting leidde tot een recept voor het perfecte pizzadeeg, met tijd als belangrijkste ingrediënt. Het recept werd gezeefdrukt door Vladimir Ivaneanu van Printstudio 868, een uniek grafiekatelier voor amateurs en professionelen.
Henry van de Velde, Bijzettafel voor Thyl van de Velde, beukenhout, 1929.
Een noodpakket van dertien oerverbinders
Eerste hulp bij verbinding
Guglielmo Poletti ontwierp een krukje dat in evenwicht blijft door de spanning tussen de onderdelen. Die interesse in basisverbindingen en eenvoudige oplossingen inspireerde Klaas De Roo en Matthias Huyghe tot een verzameling verbinders. Want de juiste verbinder maakt maken mogelijk. Voor kunstenaar Matthias Huyghe staat het werkproces centraal en de ideeën die hij krijgt door het maken. Klaas De Roo van studiomoscou maakt participatieve installaties en performances met tekst en beweging. Deze handleiding werd gezeefdrukt door Vladimir Ivaneanu van Printstudio 868, een uniek grafiekatelier voor amateurs en professionelen.
Guglielmo Poletti, Equilibrium Stool, polyurethaan, kunstvezel en koper, 2016.
Vlechttechnieken voor haar en touwen
Loose Ends
Deze stoel was het resultaat van een samenwerking tussen ontwerper Marcel Wanders en luchtvaartingenieurs van de TU Delft. Wanders gebruikte de macramétechniek om met hoogtechnologische vezels van koolstof en aramide een stoel te knopen. Door de touwen te bewerken met epoxyhars werd het een licht en stevig zitmeubel.
Vlechten en knopen doen Oumou Diallo en Dagobert op hun eigen manier. Allebei nemen ze de tijd om losse eindjes te verbinden en gebruiken ze technieken die ze leerden van anderen. Dagobert De Grave is loods, visser en expert in scheepsknopen. De Spaanse takeling is een knoop om een doorgesneden touw te beschermen tegen uitrafelen. Oumou Diallo is actief bij AFAM (Association des Femmes Africaine Motivées) Gent en organiseert middagen rond haarvlechten. Dat is een traditie die van generatie op generatie door vrouwen wordt doorgegeven. Het gaat om samenzijn, aandacht hebben voor elkaar en tijd nemen om te vlechten. De kennis in hun handen delen ze in een video.
Marcel Wanders, Knotted Chair, koolstofvezel, aramidevezel, epoxyhars, 1996.