Design Museum Gent Gevel
PERSBERICHT

Sogent zoekt ontwerpteam voor onze nieuwe vleugel

Design Museum Gent wordt uitgebreid met een nieuwe vleugel. Het nieuwe gebouw aan de Drabstraat zal de reeds bestaande gebouwen van het museum aan elkaar linken, bijkomende ruimte bieden en een aantal knelpunten zoals toegankelijkheid oplossen. In het nieuwe gebouw zal plaats zijn voor een aantal nieuwe museale functies en horeca. Daarnaast zal het als multifunctioneel internationaal designforum uitgebouwd worden voor een heel divers publiek. Om deze uitbreiding mogelijk te maken gaat het Gentse stadsontwikkelingsbedrijf nu op zoek naar een ontwerpteam.

Design Museum Gent ligt middenin het historische centrum van de stad Gent. Het is het enige designmuseum in Vlaanderen dat zowel historische als hedendaagse collecties verzamelt, zowel van Belgische als van de belangrijkste internationale ontwerpers.

Op dit moment bestaat Design Museum Gent nog uit drie gebouwdelen rond de historische binnentuin:

• het stadspaleis Hotel De Coninck (18e eeuw) aan de Jan Breydelstraat met de hoofdingang, de museumshop en ongeveer 480 m² expositieruimte
  • een vleugel uit 1992 palend aan de historische binnentuin met ongeveer 1.900 m² expositieruimte
  • het Huis Leten met een 16e-eeuwse kern aan de Drabstraat, waar zich de kantoren bevinden
Nieuwe Vleugel Design Museum Gent Foto Michiel De Cleene

Een nieuwe vleugel

Het gebouwencomplex wordt uitgebreid met een nieuwe vleugel onder de naam DING! (Design in Gent). Die komt er op het braakliggend terrein aan de Drabstraat, waar momenteel nog de bekende WC-rol staat. De nieuwe vleugel zal de bestaande gebouwen van het museum aan elkaar linken en zal daarmee het sluitstuk van het museum vormen.

De nieuwe vleugel zal gratis toegankelijk zijn en zal zowel samen met het museum als autonoom kunnen functioneren. Er zal ruimte zijn voor cocreatie en connectie, voor tentoonstellingen, workshops, lezingen en debatten. Die extra plaats zal het museum in staat stellen de rol van gastheer naar de creatieve sector te vervullen. Op het gelijkvloers zal er ook plaats zijn voor een museumcafé met rechtstreekse toegang tot de binnentuin en een shop waar Belgisch design te koop zal zijn. In de nieuwbouw komen ook enkele puur museale functies, zoals een klein restauratieatelier en ruimtes voor publiekswerking en logistiek.

Dankzij deze multifunctionele vleugel en digitale technologieën wordt Design Museum Gent een echt participatief en interactief museum, en krijgen ontwerpers, makers en denkers van vandaag een centrale plek. De ontsluiting en bereikbaarheid van de oude gebouwen zal door het nieuwbouwproject merkelijk verbeteren.

Annelies Storms, schepen van Cultuur, Toerisme en Evenementen

Oud en nieuw

De nieuwe vleugel betekent een forse fysieke uitbreiding van het museum met zo’n 2.000 m² bruto vloeroppervlakte op een terrein van ongeveer 372 m².

De bouw van de nieuwe vleugel zal een noodzakelijke restauratie van een gedeelte van de bestaande panden met zich meebrengen. Concreet gaat het om de zij- en achtergevel en de koetsingang van Huis Leten aan de Drabstraat en de zuidelijke gevel aan de historische binnentuin. De restauratie aan deze panden moet met de hoogst nodige zorg gebeuren, want de gebouwen zijn beschermd als monument.

Voor de nieuwbouw wordt gekozen voor een hedendaagse uitstraling. De nieuwe landmark zal het waardevolle erfgoed nog extra doen spreken. De aansluiting van oud op nieuw zal verzorgd en met respect gebeuren.

Drabstraat 10 Design Museum Gent Foto Michiel De Cleene

Uitvoering

“Voor de uitvoering van deze uitbreiding doen Design Museum Gent en Stad Gent een beroep op het Gentse stadsontwikkelingsbedrijf sogent, dat zal optreden als gedelegeerd bouwheer. Om een ontwerper voor deze opdracht te vinden, mandateert sogent de Vlaams Bouwmeester voor het lanceren van een Open Oproep.”

In het najaar van 2018 zullen uit alle inzendingen maximum vijf ontwerpers geselecteerd worden die in de tweede fase een ontwerp kunnen indienen. In de zomer van 2019 zou het ontwerpteam aangesteld kunnen worden. Als alles verder vlot verloopt kunnen de bouwwerken in 2021 opgestart en in 2023 beëindigd worden.

Voor dit dossier trekt de Stad Gent 7,5 miljoen euro uit. Vlaanderen komt met het Fonds Culturele Infrastructuur (FoCI) met 2,5 miljoen euro over de brug.

Sven Taeldeman, voorzitter sogent en schepen van Stadsontwikkeling, Ruimtelijke Planning en Wonen

Meer persinformatie en of beeldmateriaal (niet voor publicatie)

Barbara Dubaere
sogent