Nieuwe Vleugel Design Museum Gent Foto Michiel De Cleene

Wie ontwerpt onze nieuwe vleugel?

Open Oproep voor architecten

Design Museum Gent wordt uitgebreid met een nieuwe vleugel. Het nieuwe gebouw aan de Drabstraat zal de reeds bestaande gebouwen van het museum aan elkaar linken, bijkomende ruimte bieden en een aantal knelpunten zoals toegankelijkheid oplossen. Om deze uitbreiding mogelijk te maken gaat het Gentse stadsontwikkelingsbedrijf nu op zoek naar een ontwerpteam.

De nieuwe vleugel komt er op het braakliggend terrein aan de Drabstraat, waar momenteel nog de bekende WC-rol staat. Er zal plaats zijn voor een aantal nieuwe museale functies, zoals een klein restauratieatelier en ruimtes voor publiekswerking en logistiek en horeca. Daarnaast zal het als multifunctioneel internationaal designforum uitgebouwd worden voor een heel divers publiek.

De nieuwe gebouw zal gratis toegankelijk zijn. Er zal ruimte zijn voor cocreatie en connectie, voor tentoonstellingen, workshops, lezingen en debatten. Die extra plaats zal het museum in staat stellen de rol van gastheer naar de creatieve sector te vervullen. Op het gelijkvloers zal er ook plaats zijn voor een museumcafé met rechtstreekse toegang tot de binnentuin en een shop waar Belgisch design te koop zal zijn.

De bouw van de nieuwe vleugel zal een noodzakelijke restauratie van een gedeelte van de bestaande panden met zich meebrengen. Die restauratie moet met de hoogst nodige zorg gebeuren, want de gebouwen zijn beschermd als monument.

Voor de uitvoering van deze uitbreiding doen Design Museum Gent en Stad Gent een beroep op het Gentse stadsontwikkelingsbedrijf sogent, dat zal optreden als gedelegeerd bouwheer. Om een ontwerper voor deze opdracht te vinden lanceert de Vlaams Bouwmeester een Open Oproep. In het najaar van 2018 zullen uit alle inzendingen maximum vijf ontwerpers geselecteerd worden die in de tweede fase een ontwerp kunnen indienen. In de zomer van 2019 zou het ontwerpteam aangesteld kunnen worden. Als alles verder vlot verloopt kunnen de bouwwerken in 2021 opgestart en in 2023 beëindigd worden.

Bekijk de Open Oproep