Sep Verboom - JIWI Collection
PERSBERICHT

Belgian Design : Generous Nature

Een duurzamere wereld, is die maakbaar?

Duurzaamheid was een hot topic op de Milan Design Week 2019. Een nieuwe generatie ontwerpers denkt na over de impact van hun ontwerpen op de planeet. Zij hebben cruciale beslissingen in handen over de afkomst van materialen, herbruikbaarheid, energieverbruik en afvalstromen. De drie toonaangevende designinstellingen van België bundelden de krachten om die bewuste Belgen in de kijker te zetten. Flanders DC, MAD Brussels en Wallonie-Bruxelles Design Mode (WBDM) deden dat in Milaan onder de noemer Belgium is Design. Vanaf 17 mei is deze tentoonstelling te zien in Design Museum Gent.

De tentoonstelling Belgian Design: Generous Nature toont aan hoe designers vandaag een ingrijpende verandering teweeg brengen in onze productie en consumptie, door te kiezen voor duurzame systemen die verder gaan dan het product an sich. Naast slimme beslissingen op vlak van materialen en productieprocessen, wordt hier ook stilgestaan bij de impact van ontwerpkeuzes op politiek, economie, ons gedrag en onze sociale interactie. Denk maar aan trendongevoelig design, een lange levensduur, energiearme of modulaire producten. In de tentoonstelling zie je hoe verantwoord design rekening houdt met de gevolgen van industrie en ontginning op het milieu en het ongebreideld consumentisme in vraag stelt. De drie designinstellingen werkten voor de expo elk een traject uit met Belgische designers waarin het aspect ‘duurzaamheid’ op verschillende manieren werd ingevuld: sociaal, economisch en ecologisch.

Renaud Meunier Generous Nature
Heleen-Sintobin

Met Maakbaar zet Flanders DC in op de sleutelrol van de designwereld bij het verduurzamen van onze planeet en het leefmilieu. Het project werd opgericht door BOS+ in partnership met OVAM, AIDER Peru en Design Museum Gent. Maakbaar wil bewustzijn creëren rond duurzaam en verantwoord gebruik van bossen en hun ecosystemen. Een groep van 10 designers liet zich inspireren door de natuur en het bos om een ecologisch en sociaal geëngageerd project te realiseren. Gedurende anderhalf jaar deden ze onder begeleiding van BOS+, de projectpartners én elkaar onderzoek naar duurzaamheid bij het ontwerp en de realisatie van hun producten. Het resultaat? Gerecycleerde surfboards uit vlascomposiet, een collectie vazen uit natuurlijk gelooid leder en een mobiele speelkar ontstaan vanuit veldwerk in vluchtelingenkampen. Daarnaast werden zo’n 500 studenten door het project geïnspireerd rond duurzaamheid. In de expo werden ook een aantal voorbeelden van hun resultaten opgenomen.

Studio-Plastique_Out Ofthe Woods_2019_materials

MAD – Brussels Fashion and Design Platform ging op zoek naar ontwerpers en kleine bedrijven die geëngageerd en betekenisvol design verdedigen dat zo veel mogelijk mensen kan bereiken. De geselecteerde projecten maken gebruik van duurzame materialen die het bosecosysteem respecteren: schors, zaagsel, hars, mos, gebladerte, korstmossen, gerecycleerd hout of sloophout.

Wallonie-Bruxelles Design Mode (WBDM) toont het resultaat van een geavanceerd onderzoek naar verantwoord houtgebruik en -ontginning in een samenwerking tussen Waalse bedrijven en ontwerpers. Samen met WOOD.BE, een technologisch centrum actief in de hout- en meubelsector, begeleiden zij verschillende projecten met een focus op technische en productieknowhow en het gebruik van innovatieve materialen.

Design studio Benoît Deneufbourg ging voor de scenografie van deze tentoonstelling ook voor een duurzame en ecologische materiaalkeuze door te werken met de Solid Textile Board platen van Really, een dochterbedrijf van het Deense Kvadrat. Die panelen zijn gemaakt uit end-of-life katoen. Dat textielafval wordt vermalen tot vezels en dan geperst tot platen. De modulaire en demonteerbare displays komen over uit Milaan en worden herbruikt.

Partners: AIDER Peru, BOS+, Flanders DC, MAD, OVAM, WBDM, WOOD.BE

FLANDERSDC jeroenverrecht 5856
Meer persinformatie en of beeldmateriaal (niet voor publicatie)

Sandra Plasschaert