Dit was 2018

JULLIE KWAMEN VOOR DEZE

11 EXPO’S EN INSTALLATIES

Hello, Robot. Design tussen mens en machine

Hello, Robot. ging het gesprek aan over hoe het is om te leven in een wereld vol machines en intelligentie. Vertrouw je robots? Zullen robots ons werk overnemen? En hoe hard wil je zelf afhangen van technologie? “Eén van de meest spraakmakende tentoonstellingen van het jaar,” volgens De Morgen.

Out of the Box. Take Control — Lose Control

In de huidige samenleving worden we steeds vaker geconfronteerd met de resultaten van onze eigen kenniscreatie. Ironisch genoeg lijkt deze samenleving voor velen net chaotischer en minder bevattelijk dan ooit. Deze expo legde de focus op een lokaal Gents verhaal over onderzoek naar robotica, digitalisering, design en biomimetica. Er werd ingezoomd op een aantal ethische vraagstukken over de maakbaarheid van de mens alsook op de kenniscreatie die leidt tot automatisering.

Unfold — Designer van het Jaar 2017

Unfold stelt de klassieke rollen van designer, auteur, producent en consument in vraag, en verbindt op een kritische manier ambachtelijke kennis, high tech productiemodellen en recente digitale evoluties. De studio daagde ons uit om na te denken over deze nieuwe verbindingen en over hoe we onze toekomst verder willen ‘vormgeven’.

LeveL

Voor het Lichtfestival presenteerde het museum LeveL – The Fragile Balance of Utopia van het Oostenrijkse designerduo mischer’traxler studio. Deze kinetische ­licht­installatie toont het fragiele evenwicht van perfecte ­systemen in een ­maatschappij en verbeeldt hoe gevoelig netwerken zijn voor invloeden van buitenaf en binnenin. Eén element uit balans, heeft invloed op het hele systeem en doet de installatie letterlijk wankelen.

Disarming Design from Palestine

In het kader van het Vlaams-Palestijns festival Under Construction pakte het museum uit met de tentoonstelling Disarming Design from Palestine over het gelijknamige designlabel van ongewone producten uit Palestina. De gebruiksvoorwerpen vertellen alternatieve verhalen over wat het betekent om op dit moment in Palestina te leven en dragen zo bij tot de ‘ontwapening’ van het heersende mediabeeld van de Palestijnse situatie.

Poème Brut

Poème Brut legde de hernieuwde interesse van designers in ambachten, lokale technieken en materialen bloot. Gerenommeerde designers en opkomend jong talent tonen objecten met een zekere tactiliteit, poëzie en een overwegend brute vormentaal.

Object Stories. Een kijk op de collectie

In Object Stories. Een kijk op de collectie geven we een nieuwe kijk op de grootste designcollectie van België. We selecteerden 200 objecten van 1805 tot vandaag. Vijf routes kijken telkens vanuit een bepaalde blik naar tien collectiestukken. Zonder de opdrachtgevers uit Commissions & Commissioners zouden sommige objecten er bijvoorbeeld niet zijn geweest, bij de stukken in Making Matters staat het materiaal of de techniek waarmee ze gemaakt zijn dan weer centraal.

Maarten Baas. Hide & Seek

Hide & Seek was de eerste grote solotentoonstelling van de Nederlander Maarten Baas. Zijn ontwerpen bevinden zich op het snijvlak van kunst en design: het zijn humoristische en rebelse meubelreeksen die niet industrieel te vervaardigen zijn. Verbrande designstukken die terug bruikbare meubels worden, handgemaakt meubilair van sterke synthetische klei of klokken waarin iemand achter het glas opgesloten zit om elke minuut de wijzers te herschilderen.

Vol+maakt. sociaal gemaakt

Vol+maakt was een Gents pilootproject van Ministry of Makers en Stad Gent waarbij drie designers (Valerie Bervoet, Cas Moor en Sep Verboom) en twee lokale maatwerkbedrijven (Compaan en Labeur) hun passie voor maken bundelden om een bijzondere designcollectie vorm te geven. Elk designobject was ambachtelijk, duurzaam en lokaal vervaardigd.

Fibre-Fixed. Composites in Design

Fibre-Fixed toont een uitgebreide selectie designprojecten in composiet. Composietmateriaal combineert de sterkte en stijfheid van vezels met de lichtheid van plastics. En dat biedt mogelijkheden voor ultralichte (race)wagens en onderbeenprotheses, maar ook voor plaatmateriaal gemaakt uit afgedankt textiel en duurzame tiny houses. Misschien wel een oplossing voor de steeds groeiende afvalberg, vervuilende bedrijfswagens of een verouderende bevolking?

Hommage(s). Frans Van Praet

Van Praet bracht samen met Pieter De Bruyne en Emile Veranneman het strakke functionalisme en gaf wat kleur in het Vlaamse meubellandschap van de jaren 1980. Een selectie van Van Praets hommagemeubels aan grote kunstenaars, zoals Magritte en Rietveld, werd bij elkaar gebracht in de salons van Hotel de Coninck.

ONZE VASTE COLLECTIE BREIDDE UIT MET

• Maquette Sigma – Gustave Serrurier-Bovy
  • Tapijt N°4 – Francine Van der Biest

Erfgoeddepot