Tag die je bezoek trackt
PERSBERICHT

Fan van Henry van de Veldes pianobank? Bezoek ook eens de Boekentoren.

Design Museum Gent onderzocht het voorbije jaar samen met meerdere partners hoe technologie de interactie met de museumbezoeker kan verbeteren. Het resultaat is een positiesysteem dat op basis van een museumbezoek je interesses voorspelt en je aanbevelingen geeft voor andere interessante bezienswaardigheden in de stad. Iedereen kan de technologie gratis proberen tot en met eind oktober.

Een slim museum in een slimme stad

Binnenkort gaat het museum van start gaat met de bouw van een nieuwe vleugel onder de naam DING (Design in Gent). Dat is niet zomaar een nieuwe vleugel, het is een future-proof gebouw dat als smart museum een continu gesprek wil vormen tussen technologie, burgers en bezoekers.

“We zijn ons nu al sterk aan het voorbereiden op de komst van een nieuwe vleugel in de Drabstraat in 2023. Dat gaat niet enkel over het fysieke gebouw, maar ook over de inhoudelijke invulling en de digitale toepassingen die daarbij horen. Door te innoveren en onze maatschappelijke rol te blijven onderzoeken, hopen we toekomstbestendig te zijn én te blijven als culturele instelling.”

Katrien Laporte, directeur Design Museum Gent

Hiervoor kreeg het museum City of Things-budget, een Vlaamse initiatief opgestart door voormalig minister van innovatie Philippe Muyters. Samen met Stad Gent, Digipolis Gent, De Krook en Stad Oostende kreeg het een jaar de tijd om onderzoek te doen naar smart city-technologieën voor musea.

Het eindresultaat is eenvoudig: aan de balie van het museum kan je een sensor vragen die jouw route volgt. Die sensor meet welke objecten je straal voorbij loopt en waar je net lang bij blijft stilstaan. Op basis van al die data analyseert een algoritme jouw bezoek en gedrag om nadien andere Gentse plekken, werken of boeken aan te bevelen. Kijk je bijvoorbeeld lang naar de pianobank van Henry van de Velde? Dan krijg je als suggestie een bezoek de Boekentoren. Helemaal weg van Alessi’s vrolijke carrousel La Giostra? Je vindt heel wat design van Alessi in Het bijhuis en je leest meer over het team van tweehonderd topontwerpers in het boek De droomfabriek in De Krook.

De sensoren en het algoritme werden door lokale Gentse startups geleverd, het indoor positionerings bedrijf Pozyx, een spin-off van de UGent, en Crunch Analytics, een jong data-analyse bedrijf.

Als de technologie de gewenste resultaten oplevert kan hij uitgerold worden over de hele stad. Het zou voor burgers en bezoekers die de bomen door het cultuurbos niet meer zien, kunnen helpen om gerichter informatie te krijgen over wat hen specifiek interesseert. Maar het zou ook de stad de kans geven om cultureel erfgoed dat minder bekend is bij het publiek in de verf te zetten.

De toekomst van de cultuursector

Pieter-Jan Pauwels, innovatiemanager bij Digipolis: “We hebben bij het onderzoek niets aan het toeval overgelaten. We werken samen met onderzoekers op technologisch, juridisch en menselijk vlak. We willen er zeker van zijn dat dit experiment een meerwaarde biedt voor de museumbezoeker, en ook nieuwe inzichten geeft aan het museum over hoe bezoekers door het museum bewegen en wat hun verwachtingen zijn. Daar zijn cultuur op maat en een persoonlijke connectie zeker verwachtingen die we proberen te vervullen. Net door die brede blik hebben we ook veel verwachtingen en mogelijke toepassingen kunnen vastleggen. We hebben met de toepassing die we vandaag al hebben opgezet ook genoeg inspiratie opgedaan om de komende vijf jaar volop verder te werken aan nieuwe dingen.”

Tablet waarop de aanbevelingen worden gegeven

Op 19 september leggen alle partners van het project hun resultaten voor tijdens Future of Culture, een gratis studiedag in de Krook. Ze vertellen aan de cultuursector wat ze geleerd hebben in het afgelopen jaar en nodigen experten uit om een blik te werpen naar de toekomst van cultuur en de rol van technologie. Tom Palmaerts (Trendwolves Trendwatcher), Dries Depoorter (digitaal kunstenaar) en Annelies Desmet (Co-founder Dear Tech) zijn maar enkele van de sprekers. Inschrijven doe je op motfp.be/events.

Meer persinformatie en of beeldmateriaal (niet voor publicatie)

Pieter-Jan Pauwels
Digipolis Gent