Off the Grid banner
PERSBERICHT

Off the Grid

Belgisch grafisch ontwerp uit de jaren 60 en 70 door de ogen van Sara De Bondt

Design Museum Gent focust vanaf 25 oktober op de geschiedenis van grafisch ontwerp in België, meer bepaald op Belgisch grafisch ontwerp uit de jaren 60 en 70. Verwacht je aan veel origineel drukwerk, logo-objecten, boekobjecten en posters. Aanleiding voor de tentoonstelling is de nog lopende doctoraatsstudie aan het KASK & Conservatorium (HOGENT – Howest) van grafisch ontwerper Sara De Bondt. De expo kadert binnen de nieuwe programmalijn Grafische vormgeving, gericht op historisch en hedendaags Belgisch grafisch ontwerp.

Jeanine Behaeghel poster 1965

Jeanine Behaeghel, poster, 1965

De tentoonstelling start bij het keerpunt in België, de iconische Wereldtentoonstelling in Brussel in 1958, en eindigt in het begin van de jaren 80 met de opkomst van de PC, wat een grote invloed had op de manier waarop grafisch ontwerpers werken. Curator Sara De Bondt selecteerde de tentoonstellingsobjecten door de lens van haar eigen praktijk en organiseert ze volgens tien sleutelbegrippen die ook relevant zijn in haar oeuvre: meer met minder, formaat, kleur, onderwijs, patroon, oppervlak, samenwerking, serialiteit, sociale relevantie en typografie.

Samen geven de begrippen een manier om grafisch ontwerp te benaderen, helpen ze verbanden te leggen en verschillen te duiden. Daarnaast zijn ze vooral een solide leidraad om in een spannend verleden te duiken dat niet voldoende bekend is. Dat onbekend verleden is ook waar de titel naar verwijst: grids zijn natuurlijk essentiële hulpmiddelen als je tekst en beelden opmaakt, maar Off the Grid verwijst ook vooral naar het feit dat de geschiedenis van grafisch ontwerp in België voor een groot deel nog niet in kaart is gebracht. Aan de hand van de tien thema’s bundelt Sara De Bondt realisaties van bekende en minder bekende namen als Sophie Alouf, Fernand Baudin, Jeanine Behaeghel, Rob Buytaert, Boudewijn Delaere, Corneille Hannoset, Paul Ibou, Herman Lampaert, Luk Mestdagh en vele anderen.

Meer dan een overzicht

De tentoonstelling is geen historisch overzicht van een periode. Sara De Bondt heeft een eigen, internationale praktijk als grafisch ontwerper. Ze onderzoekt hoe we hedendaagse aspecten van grafisch ontwerp, zoals hybriditeit en auteurschap, beter kunnen begrijpen vanuit een historisch perspectief. Historische en enkele nieuwe werken worden getoond in een tentoonstellingsarchitectuur ontworpen in samenwerking met de Britse designer en meubelontwerper Michael Marriott.

Veel van het grafisch werk uit die jaren is verdwenen. Folders zijn weggegooid, in archieven beland en versnipperd. Van grote opdrachten bestaan vaak enkel nog de affiches, terwijl dat vaak maar een fractie van de oorspronkelijke opdracht was. Om het werk toch te ontsluiten en te bewaren, zijn enkele van de tentoongestelde ontwerpers geïnterviewd door Sara De Bondt. Sophie Alouf, Rob Buytaert, Boudewijn Delaere, Herman Lampaert en Paul Ibou spreken openlijk over hun werk. Het publiek kan de video’s tijdens de tentoonstelling bekijken. Nadien worden ze in het museumarchief bewaard.

Paul Ibou, Metamorphosis, boek, 1968

Paul Ibou Metamorphosis boek 1968

Gesprekken met grafici

De onbekende geschiedenis van Belgisch grafisch ontwerp is een perfecte voedingsbodem om te (her)ontdekken. Dat kan niet enkel in de museumzalen, maar ook tijdens de lezingenreeks This is, met bijdragen van nationale en internationale grafisch ontwerpers. Tussen 14 november en 13 februari brengt Design Museum Gent i.s.m. KASK & Conservatorium (HOGENT – Howest) lezingen met Common Interest, Girls Like Us / MMS / Sara Kaaman, Hilde Pauwels / Jan Ceuleers / Jean-Michel Myers, James Langdon, Jo De Baerdemaeker / Katrien Van Houte / Nina Serulus. Het volledige programma is onder voorbehoud en binnenkort consulteerbaar op www.this-is.be.

Op 24 november geeft Sara zelf een rondleiding in de tentoonstelling samen met Rob Buytaert, Herman Lampaert en Boudewijn Delaere. Een uniek evenement.

Noteer ook zeker 25 januari 2020 in de agenda. Phantom Radio zendt die dag een marathonradiosessie van 10 tot 18 uur uit in de DING Vitrine (Drabstraat 2). 30 grafisch ontwerpers vertellen er over hun werk of een object. De radiouitzending zal die dag enkel te beluisteren zijn binnen de muren van het museum. Nadien kunnen bezoekers de opname herbeluisteren.

Het billboard in de Drabstraat toont van 16 november 2019 tot en met 16 februari 2020 logo’s van ontwerpers uit de tentoonstelling.

Corneille Hannoset Cuba Si flyer

Sara De Bondt is grafisch ontwerper, docent en uitgever.

Recent werk van haar hand omvat onder meer de grafische identiteit voor de Taipei Biennial 2018, de catalogus voor Jessica Stockholder in Centraal Museum Utrecht, de grafische vormgeving voor de Wellcome Collection London en publicaties voor Kunsthal Bergen, Haus der Kunst München en MO.CO Montpellier.

In 2008 richtte ze, samen met Antony Hudek, de uitgeverij Occasional Papers op. Ze is co-redacteur van drie van hun uitgaven: The Master Builder: Talking with Ken Briggs, The Form of the Book Book en Graphic Design: History in the Writing (1983–2011).

Sara De Bondt geeft wereldwijd lezingen op designconferenties en is lid van AGI. Ze was docent aan Central Saint Martins en The Royal College in Londen. Ze is momenteel onderzoeker en geeft les aan KASK & Conservatorium, de school of arts van HOGENT en Howest. Haar onderzoek wordt gefinancierd door het Onderzoeksfonds Kunsten van HOGENT.

Praktische info

Off the Grid. Belgisch grafisch ontwerp uit de jaren 60 en 70 door de ogen van Sara De Bondt
25.10.2019 – 16.02.2020
Toegangsprijs: € 8 / € 6 / € 2