Maarten Van Severen | Werken

Bekijk de film gratis

In 2004 maakte Terenja van Dijk een film over Maarten Van Severen (1956-2005) voor de gelijknamige tentoonstelling in Design Museum Gent. Werken is het laatste portret van de Belgische ontwerper waarin hij zelf aan het woord is.

De video volgt de designer bij zijn bezoek aan het Van Abbemuseum, het meubelbedrijf Vitra en het keukenpaviljoen van de broers Boxy. Hij vertelt ook over zijn werk in zijn atelier in Gent.

Maarten Van Severen bio

Met zijn meubelcreaties heeft de Belgische ontwerper Maarten Van Severen in twintig jaar tijd een consistent en uitzonderlijk oeuvre tot stand gebracht dat internationaal wordt geprezen voor zijn klare lijnvoering. Hij werkte voor belangrijke bedrijven in België en Europa.

Zijn vormgeving vertrekt vanuit een streven naar een glashelder concept, gecombineerd met aandacht voor de technische en tactiele aspecten van het aangewend materiaal. Zijn werk bezit een krachtige ingetogenheid, ver weg van schreeuwerige, exuberante vormen.

Naast zijn meubelontwerpen heeft Maarten Van Severen steeds een passie gehad voor architectuur, wat resulteerde in een samenwerking met Rem Koolhaas / OMA voor onder meer woningen in Parijs en Bordeaux, een bibliotheek in Seattle en een concertgebouw in Porto. Maarten Van Severen leverde eveneens een belangrijke bijdrage aan de verbouwing van het Van Abbemuseum in Eindhoven. Zijn laatste bouwproject was het keukenpaviljoen voor de broers Boxy in Deurle.

Regie | Terenja van Dijk
Camera | Jess De Gruyter