210428 Di NG Vitrine Maison Eclectique 05

Maison Eclectique × Desplans

Nu te zien in de DING Vitrine: vijf nooit eerder gepubliceerde architectuurtekeningen geconfronteerd met een object ontworpen door dezelfde architect.

210428 Di NG Vitrine Maison Eclectique 06

Architecten en ontwerpers produceren constant creatieve ontwerpen in de vorm van schetsen, foto’s, collages, plattegronden, aquarellen, dwarsdoorsneden of modellen. Hoewel het een belangrijk onderdeel is van het beroep, komt slechts een klein percentage hiervan in de openbaarheid.

Maison Éclectique en Desplans besloten hun krachten te bundelen om deze tekeningen uit hun vertrouwde omgevingen te halen: van een archiefdoos tot de tekentafel in een architectuurbureau. Door deze werken nieuw leven in te blazen, hopen ze hen de verdiende aandacht te geven en het publiek of koper een inkijk te geven in het hoofd van de architect in het begin van zijn (misschien niet eens voltooide) architectuurproject.

Voor hun eerste printoplage gingen ze op zoek naar zowel recente als reeds gearchiveerde tekeningen van architecten uit Benelux. Hiervoor kregen ze de hulp van verschillende instellingen die in het bezit zijn van zo’n archieven, waaronder het Vlaams Architectuurinstituut, het CIVA, Foundation Charles Vandenhove, UGent en Design Museum Gent. Als designmuseum beheren we immers verschillende archieven van architecten, waaronder dat van Gaston Eysselinck.

De eerste oplage bevat vijf Belgische namen. Van elk van hen werden er drie tekeningen uitgekozen en gepubliceerd in zowel A3 als A2-formaat:

• Doorzon interieurarchitecten
  • Theo De Meyer
  • Gaston Eysselinck
  • Koen Deprez
  • Charles Vandenhove

De edities zijn gedrukt in een beperkte oplage op kwalitatief en duurzaam papier en voorzien van een door de architecten gesigneerd certificaat. Kom langs de DING Vitrine om de hoek van het museum en ontdek een selectie van vijf edities geconfronteerd met een object ontworpen door de desbetreffende architect.

De prints worden aangeboden in de webshop van Desplans en in een aantal pop-ups en galerijen in de Benelux, waaronder onze museumshop. Voor een A3 print betaal je € 180 en voor een A2-formaat € 290.