FINN JUHL opbouw 02 HR

Ook Vleugel 1992 krijgt make-over

Design Museum Gent krijgt niet alleen een renovatie van de historische gebouwen en een volledig nieuwe vleugel, ook de bestaande Vleugel 1992 wordt onder handen genomen. De moderne vleugel wordt ruimer en krijgt een betere klimaatregeling. De Vlaamse Regering heeft daar recent 1,28 miljoen euro voor vrijgemaakt.

Design Museum Gent sluit begin maart 2022 voor twee jaar de deuren. De historische gebouwen Huis Leten en Hotel Deconinck worden gerenoveerd en er komt een volledig nieuwe vleugel in de Drabstraat. Maar ook de moderne vleugel die gebouwd werd in 1992 en een groot deel van de tentoonstellingsoppervlakte bevat, wordt onder handen genomen. De Vlaamse Regering maakte daarvoor recent 1,28 miljoen euro vrij.

Op dit moment zijn alle verdiepingen in Vleugel 1992 met elkaar verbonden door een grote traphal, wat de akoestiek niet bevordert. Bovendien zijn de ramen moeilijk te wassen en gaat er door de traphal kostbare tentoonstellingsruimte verloren. Daarom komen er nieuwe vloerconstructies die de verdiepingen beter afsluiten en per verdieping 210 vierkante meter extra opleveren. Om meer internationale tentoonstellingen mogelijk te maken, wordt ook de klimaatregeling en brandveiligheid verbeterd.

“Het was een kwestie van nu of nooit. De omgevingsvergunning voor de bouw van de nieuwe museumvleugel is inmiddels definitief, waardoor het museum voor twee jaar dicht gaat. Deze bijkomende steun van Vlaanderen zorgt er mee voor dat we in 2024 een totaal nieuw Design Museum Gent krijgen dat 100% up-to-date is.”

Sami Souguir, schepen van Cultuur en Stadsontwikkeling

“Vlaanderen kent maar één designmuseum en we mogen er fier op zijn. Het biedt een platform aan lokale en internationale ontwerpers en zet design zo in de spotlights, op een manier die van jong tot oud aanspreekt. Met deze investering creëren we niet alleen extra tentoonstellingsruimte, maar loodsen we het museum op infrastructuurvlak de 21ste eeuw in. Meteen verbeteren we ook de energetische performantie substantieel, wat vandaag de dag duidelijk een absolute noodzaak is.”

Jan Jambon, minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Cultuur