Spreekstoelen header pers
PERSBERICHT

25 unieke kerkstoelen worden zondag geveild in de Gentse Sint-Jacobskerk

Zondag 18 september om 15 uur

Ken je De Spreekstoelen al? Deze tentoonstelling geeft kerkstoelen een nieuw leven en is op dit eigenste moment te bekijken in de Gentse Sint-Jacobskerk. Je kan de tentoonstelling nog de hele week bezoeken, maar je kan zondag 18 september ook met je eigen design- of kunstexemplaar naar huis na een geanimeerde veiling.

Restauratie & transformatie

Kerkstoelen verdwijnen voortdurend uit de kerken. Ze worden ingeruild voor meer comfortabele zitjes of afgedankt in het spoor van de secularisatie. Metershoog staan ze opgestapeld in donkere kelders, wachtend op een tweede leven. In de loop van 2022 kregen vaklui en designers, studenten, buurtbewoners, kunstenaars en performers, jong en oud, bekend en onbekend en met verschillende culturele en religieuze achtergronden, carte blanche om een stoel te herscheppen tot een nieuw object. Van waardige restauratie tot radicale transformatie. Elke kerkstoel kreeg zo een nieuwe identiteit: een nieuw verhaal, een nieuwe functie, een nieuwe naam.

Na hun transformatie keerden de kerkstoelen op 7 september terug naar de Sint-Jacobskerk waar ze elk hun nieuw samengestelde verhaal prediken. Zondag 18 september veilt Filip Standaert (Handelsreizigers in Ideeën) een 25-tal creaties vanop de spreekstoel van de kerk. De opbrengst van de veiling gaat naar de Gentse basisschool De Oogappel, die zelf ook een aantal stoelen onder handen nam.

Voor elk wat wils

Zo divers als de kunstenaars, ontwerpers, buurtbewoners,… die de stoelen onder handen namen, zo gevarieerd zijn de resultaten. Curator Sophie De Somere (Onbetaalbaar) selecteerde een 25-tal stoelen voor de veiling en dat zijn niet van de minste. Ben je op zoek naar een uniek kunstwerk van bijvoorbeeld Theo de Meyer, Johan De Wit, Marijn Dionys, Studio Helder, Charlotte Stuby, Veerle Tytgat, Bram Vanderbeke, Sarah Vandeursen, Maurice Dewolf, Sep Verboom of collectief Vormen, mis dan de laatste viewing & inschrijvingen om 14:00 en de veiling om 15:00 op zondag 18 september niet!

De Spreekstoelen is een project van Onbetaalbaar i.s.m. CAMPO, 019, Design Museum Gent
Met de steun van de Vlaamse Overheid
Meer persinformatie en of beeldmateriaal (niet voor publicatie)

Bie Luyssaert