Wc rol Museum of moving practice

Wc-rol gaat naar Verbeke Foundation

De iconische wc-rol van Design Museum Gent zal in haar geheel vervoerd worden naar de Verbeke Foundation in Kemzeke. Daar zal ze dienst doen als bijzondere overnachtingsplaats.

DSC1622 2

Eind december lanceerde de Stad Gent een oproep om de wc-rol een nieuwe toekomst te bieden. In totaal waren er zeven kandidaten van binnen en buiten Gent. De technische kant van de verhuis bleek echter voor heel wat kandidaten niet evident. Het gaat om een bouwwerk van 5,5 meter breed en 5 meter hoog, dat verankerd zit in de grond. Uiteindelijk bleven er slechts twee kandidaten over. Een jury wikte de dossiers en gaf de voorkeur aan het dossier van de Verbeke Foundation. Het college legt de beslissing van de jury binnenkort voor aan de gemeenteraad. Pas daarna kan de wc-rol naar zijn nieuwe stek.

De jury oordeelde dat het voorstel van de Verbeke Foundation het best past bij de geest van het kunstwerk en de doelstellingen van de Stad. De wc-rol wordt namelijk een overnachtingsplaats voor kunstenaars in residentie en voor museumbezoekers. Ook de aanpak inzake demontage, transport en montage ter plekke was voor de jury van doorslaggevend belang.

Om de bouw van de nieuwe vleugel DING mogelijk te maken is een strakke deadline afgesproken. De wc-rol verhuist nog voor de zomervakantie.

Wc rol wit