Groundworks Study Concrete 20 10 2021 3

Gent Waste Brick for DING x Bram Vanderbeke

DING Vitrine

De Gentse ontwerper Bram Vanderbeke (1991) stapelde een Architectural Object met de ‘Gent Waste Brick for DING’, de gevelsteen die zal worden gebruikt voor de nieuwe vleugel DING van Design Museum Gent.

SGO Poster Gent Waste Brick BRAM Final 23 page 0001 min

De ‘Gent Waste Brick for DING’ is een koolstofarme gevelsteen, gemaakt van gerecycleerd afvalmateriaal uit Gent. De witte, circulaire gevelsteen wordt komend voorjaar door BC Materials op Het Arsenaal in Gent geperst en uitgehard. Dit eeuwenoude procedé is tijdens een doorgedreven onderzoek van Design Museum Gent, sogent, Carmody Groarke, BC Materials, Local Works Studio en ATAMA ontwikkeld van een leemsteen naar een innovatieve gevelsteen uit Gents bouwafval en kalk. Hij zal de eerste van zijn soort zijn voor een publiek gebouw. Het ontwikkelingstraject werd gefinancierd door Vlaanderen Circulair en sogent, namens de stad Gent. Design Museum Gent, sogent, Carmody Groarke, BC Materials, Local Works Studio en ATAMA verrichtten samen het onderzoekswerk.

Bram Vanderbeke staat bekend om zijn Architectural Objects, sculpturale ontwerpen die het vermogen hebben om zich aan te passen aan de omstandigheden waarin ze terechtkomen. Met deze werken onderzoekt hij de relatie tussen het object, de gebruiker en de architecturale omgeving. De objecten zijn functioneel, hebben een unieke materialiteit en introduceren een nieuw ritme in de ruimte. Stapelen – de bewuste fysieke handeling om iets op elkaar te plaatsen – vormt een essentieel begrip in Brams praktijk.

beeld © Bram Vanderbeke

affiche Studio Grafisch Ontwerp - Stella Schöning