Je gebruikt Internet Explorer. Deze site werkt het best op een recentere browser zoals Chrome, Firefox of Safari. Lees hier meer

Gesloten voor uitbreiding en verbouwing
DO THE RIGHT DING/STEUN
DSCF3755 lr
NIEUWS

CoDe

Coupee Design

De collectie van Design Museum Gent is uniek, divers en verrassend. Binnen het Collectie van de Gentenaar-project, dat het erfgoed van Design Museum Gent, STAM, Industriemuseum, Huis van Alijn en Archief Gent verenigt en digitaal ontsluit, werden al 2.380 objecten uit de collectie van Design Museum Gent gedigitaliseerd. Het digitaal archief is een trigger om op creatieve en participatieve manier de kruisbestuiving te stimuleren tussen burgers, musea en erfgoed. En kunstenaars!

Voor CODE(Coupee Design) nodigde Design Museum Gent Coupee Collage Collective uit, het platform voor hedendaagse collagekunst in België. Er werden 10 kunstenaars geselecteerd die het digitale archief mochten induiken, op zoek naar de voorwerpen, verhalen en geschiedenis achter de codes of objectnummers die zorgen voor structuur en ordening. Ze decodeerden de informatie tot zelf afgebakende bouwstenen, om ze te verwerken tot nieuwe creaties. Deze creaties zullen tijdens de zomermaanden te zien zijn in de DING vitrine.

Ontwerpers

  • 1. Bram Antheunis

    Flag icon


    Bram Antheunis, Rimpeling, 2023

    Bram Antheunis
    Rimpelingen, 2023
    strijkijzersnoeren, metaal, kunststof, hout
    19 x 19 x 2 cm (x4)

    Geïnspireerd op de collectiestukken :


    Strijkijzers als metafoor voor ons omgaan met de hobbels en oneffenheden op onze route. Niets mooier dan de uitdeinende rimpelingen op het wateroppervlak na de impact van een steentje. De golven maken het gladde oppervlak poëtischer, avontuurlijker, dimensionaler. Tegelijk gebruiken we het strijkijzer om de gladste versie van onszelf, strak in het pak of via netjes gestreken keukenhanddoeken in de kast, te presenteren. We botoxen de kraaienpootjes, plamuren de rimpels. Onkreukbaar. Een spiegel om onze onderliggende rimpelingen, woelige wateren, te maskeren.

    Het repasseren ook als toonbeeld van rimpelingen in rollen, overheersend of net over en weer meanderend. Het clichébeeld van de strijkende huisvrouw en de onhandige afwezige man vormt een stevig spanningsveld, dat soms met de mantel der liefde platgestreken werd, maar vaker nog tot stomende discussies heeft geleid. Een feministisch wapen.

    Voor Rimpelingen liet ik me in de eerste plaats inspireren door de prachtige strijkijzersnoeren die dit eeuwenoud huishoudwonder sinds de elektronische revolutie tooit: ze zijn divers, kleurrijk en hebben vaak verrassende patronen. In combinatie met kunststof, metaal en hout (de meest gebruikte materialen in de strijkijzers) tonen deze werken de combinatie van de rimpelingen en het gladde, het stoffige en het esthetische.

    www.bramantheunis.com

    www.instagram.com/bramantheunis

  • 2. Pieter Bauters

    Flag icon


    Pieter Bauters, A joy that can't be replicated, 2023

    Pieter Bauters
    A joy that can’t be replicated, 2023
    hout, acryl
    45 x 23 x 10 cm

    Geïnspireerd op het collectiestuk:


    www.instagram.com/pieter_bauters

  • 3. Brunhilde Borms

    Flag icon


    Brunhilde Broms, Chitty Chitty Bang Band, 2023

    Brunhilde Borms
    Chitty Chitty Bang Bang, 2023
    corian, glasplaatjes dia’s, Vintage Rosco Cinegel Swatch Book Sample Filters (1982), patroonstalen uit Design for Fabrics Sample Book (1930)
    5,6 x 8,2 cm (x12)

    Geïnspireerd op het collectiestuk:


    Het wafelijzer uit de collectie van Design Museum Gent katapulteert me terug naar de keuken van mijn grootmoeder. Haar generatie vrouwen bracht doorgaans hun hele leven aan de haard door. Tot deze huisvrouwen tijdens WO II opgeroepen werden hun keuken te verlaten. Hele campagnes moedigden hen aan het werk in de fabrieken van hun mannen over te nemen. Met een overtuigde “We can do it”, lokt het personage Rosie the Riveter, opgerolde mouw, gebalde spier en zelfverzekerde blik incluis, heel wat vrouwen naar de werkvloer.

    Met het einde van de oorlog wacht Rosie een nieuwe uitdaging. Ze moet de werklustige vrouwen terug naar hun keuken verleiden. Bioscopen tonen haar op het grote scherm terwijl ze verklaart haar werkplek “natuurlijk en blijmoedig” weer te zullen afstaan aan de terugkerende mannen. Het lokken van Rosie doet me denken aan de film Chitty Chitty Bang Bang (1968) waar een kindervanger met zijn prachtige snoepwagen het dorp binnen rijdt en geen kind eraan kan weerstaan. Maar wanneer ze zich overgeven aan het kleurrijke lekkers verandert de wagen in een kooi.

    De reeks kleine diptieken Chitty Chitty Bang Bang (2023), verwijst naar van het deeg druipende, heerlijk geurende wafelijzers. Na WO II wordt de hele huisraad aan een make-over onderworpen. Glimmende elektrische apparaten en pastelkleurige Tupperware moeten de wondere wereld van de keuken terug onweerstaanbaar maken voor de vrouw. Liepen onze grootmoeders even argeloos in de chitty/shitty val?

    www.brunhildeborms.be

    www.instagram.com/brunhildeborms

  • 4. Johannes Elebaut

    Flag icon
    Johannes Elebaut, Untitled, 2023


    Johannes Elebaut
    Untitled, 2023
    Fine art print Oyster, Dlite, tape
    A5 (x6)

    Geïnspireerd op het collectiestuk:


    Minimale toevoegingen op basis van de inherente proporties van het object.

    www.johanneselebaut.com

    www.instagram.com/johannes_elebaut

  • 5. Kinda Ghannoum

    Flag icon
    Kinda Ghannoum, Imaginary Cover DMG, 2023

    Kinda Ghannoum
    Imaginary Cover DMG, 2023
    papier, fine art print
    A3

    Geïnspireerd op de collectiestukken:


    Een denkbeeldige cover voor een Gents stadsmagazine samengesteld met items uit de Collectie van de Gentenaar.

    www.instagram.com/kindaghannoum

  • 6. Wim Maes

    Flag icon
    Wim Maes, Staf, 2023

    Wim Maes
    Staf, 2023
    hout, acrylverf
    200 x 8 x 7 cm

    Geïnspireerd op het collectiestuk:


    Mijn werk refereert vaak naar voorbeelden uit de jaren 1920 en 1930. Art deco en vooral modernisme vormt de inspiratiebron voor mijn werk. Ik ben steeds esthetisch op zoek naar de perfecte balans met voldoende spanning in mijn werk.

    www.instagram.com/wimmaeskunstenaar

  • 7. Jo Michiels

    Flag icon
    Jo Michiels, HH, 2023

    Jo Michiels
    HH, 2023
    prints, papier, acrylverf, pastelkrijt, lijm
    42 x 32 cm

    Geïnspireerd op de collectiestukken:


    HH verwijst enerzijds naar 'huidhonger', een centraal thema binnen mijn artistiek onderzoek. Anderzijds verwijst HH ook naar de reeks 'Hartprints', gordijnstoffen met patronen ontworpen door Octave Landuyt voor de firma Herman Hart & Co. en naar de sierkan 'à Honoré de Balzac' gemaakt door Maes uit Sint-Amandsberg. De lichamelijke vorm en vleselijke kleur van de kan geven het object een tactiel karakter. Aan de hand van een detailprint van de kan in combinatie met prints van de geschilderde kleurvlakken en grafische patronen van Octave Landuyt maakte ik intuïtief een abstracte compositie waarin kleur en lichamelijkheid een centrale rol spelen.

    www.jomichiels.com

    www.instagram.com/jomichielsart

  • 8. Matthias Vico Persson

    Flag icon
    Matthias Vico Persson, Double Truth, 2023

    Matthias Vico Persson
    Double Truth, 2023
    fotopapier, lijm, metalen ponsklemmen
    43 x 30 cm (x5)

    Geïnspireerd op de collectiestukken:


    Voor Double Truth onderzocht ik het parallelle bestaan van online aanwezigheid versus fysieke objecten. Door gebruik te maken van de trefwoorden en beschrijvingen (met AI vertaald van Nederlands naar Engels) waarmee de objecten worden gearchiveerd, heb ik met behulp van artificiële intelligentie parallelle foto's gemaakt van AI-verbeelde objecten. Deze AI-objecten werden uitgeknipt en bovenop de foto van het echte object gekleefd. Zo maakte ik composities die er tegelijkertijd natuurlijk en enigszins abnormaal uitzien en die deze twee realiteiten (de "echte" en de "AI" realiteit) combineren en op elkaar laten inwerken. Uiteindelijk is het de bedoeling om het concept van kunstmatige kopieën te onderzoeken in relatie tot de uniciteit van echte objecten. En om de vraag te stellen: als alles verloren zou gaan en er geen fysieke objecten meer over zouden zijn, hoe zou onze afgebeelde (ontwerp)nalatenschap er dan uitzien?

    www.vicopersson.be

    www.instagram.com/_m_v_p_n_

  • 9. Jelle Van Den Heede

    Flag icon
    Jelle Van Den Heede, Untitled, 2023

    Jelle Van Den Heede
    Untitled, 2023
    glas, nylondraad, koperdraad
    9,5 x 7,5 cm

    Geïnspireerd op het collectiestuk:


    Het werk van Pieter Stockmans sprak me meteen aan omwille van zijn grafische en repetitieve karakter. Door te werken in reeks met een beperkt kleurenpalet slaagt Stockmans erin om een gebruiksvoorwerp (vaas, koffiekopje, bord, ...) naar een ander niveau te tillen. Ik wilde vertrekken van datzelfde basisidee – refererend naar zijn kleurenpalet maar met toevoeging van enkele materialen zoals koper, spiegel, glas – om een ‘nutteloos’ object te creëren. Zo maakte ik een serie abstracte mobielen die geen andere functie hebben dan aanwezig te zijn; ze zijn simpelweg getuige van hun omgeving. Door enkele eigenschappen toe te voegen, met name reflectie en transparantie, gaf ik de mobiles een extra dimensie: ze fungeren nu ook als spiegels die de buitenwereld naar binnen reflecteren.

    jellevandenheede.com

    www.instagram.com/jelle.vandenheede

  • 10. Eva Vermeiren

    Flag icon


    Eva Vermeiren, Mi en Si, 2023

    Eva Vermeiren
    Mi en Si, 2023
    collage op papier, plastic map
    49 x 35 cm (x2)

    Geïnspireerd op het collectiestuk:


    Deze fluitketel met een ronde koepelvorm en een gekarteld handvat maakt een bijzonder tweetonig geluid; mi en si. Richard Sapper was op zoek gegaan naar een alternatief voor het felle geluid van de klassieke fluitketel. Hij liet zich daarbij inspireren door de fluittoon van rivierboten, een geluid dat hij kende uit zijn jeugd. Een ambachtsman uit het Zwarte Woud die koperen stemfluiten maakte, vervaardigde het zingende fluitje van de ketel. Het fluitje kan door middel van een hendel aan het handvat omhooggetrokken worden om de ketel bij te vullen. De succesvolle ketel 9091 was het tweede project van Sapper voor Alessi, na de espresso koffiemaker 9090. Alessi beschouwde het ontwerp als zijn eerste designketel. Het ontwerp van Sapper paste volledig de visie van Alessi dat design verbonden is met kunst en poëzie. De expressieve vormgeving en het melodieuze geluid van de ketel geven een meerwaarde aan de alledaagse bezigheid van het water koken.

    www.evavermeiren.com

    www.instagram.com/evavermeiren_