Home Land 06

Home(Land)

Miljoenen Oekraïners zijn door de oorlog van hun thuis verdreven. De band met hun geboortegrond is abrupt verbroken. Maar waaruit bestaat die band? Wat definieert eigenlijk een thuis(land)? Met deze fundamentele vragen zoomt de tentoonstelling Home(Land) niet alleen in op de oorlog in Oekraïne, maar ook op onderliggende thema’s zoals: hoe belangrijk zijn tradities en erfgoed? Wat gebeurt er wanneer oorlog de fysieke en tastbare verbondenheid met een plek en zijn mensen wegneemt?

De in Nederland wonende Oekraïense designer Dasha Tsapenko en architect Nazar Gresko brachten ontwerpers uit Oekraïne en Nederland samen om na te denken over deze vragen, vanuit de overtuiging dat design nieuwe perspectieven kan aanreiken. De resultaten van deze kennisuitwisseling tonen verschillende duurzame en ethische ontwerppraktijken. Traditionele ambachten en technieken, inheemse grondstoffen en innovatieve kennis over biodesign en duurzame productieprocessen worden hierbij met elkaar verbonden.

Aan de hand van de Gunya en alledaagse gebruiksobjecten gemaakt uit lokale Oekraïense grondstoffen, worden verhalen over mensen, (thuis)land en oorlog verteld.

Home Land Photo Alex Blanco Model Leonie Broekstra

Gunya is een traditionele Oekraïense jas in wol, oorspronkelijk gedragen door Hutsul herders in de Karpaten. De monumentale herdersjas biedt fysieke bescherming tegen de natuurelementen en fungeert als een ‘schuilplaats’ op zichzelf. Door de jaren heen heeft de jas symbolische waarde gekregen. Iedere familie heeft een andere techniek om de jas te maken. Ontwerpers Dasha Tsapenko (UA), Marjo van Schaik (NL) en Ruslana Goncharuk (UA) (her)ontdekken het potentieel en de relevantie van dit iconische object. Hun samenwerking vertelt een verhaal over lokale (afval)stoffen, levende organismes, natuurlijke verfmethodes en lokale weeftechnieken. Het toont een zoektocht naar alternatieve – minder vervuilende en meer ethische - productieprocessen voor kleding.

Het delen van een goed maal met vrienden en geliefden, het drinken van een warme drank uit een favoriete tas, het koken van soep volgens een familierecept, het ruiken van een herkenbare geur of het voelen van een bepaalde textuur - kunnen een manier zijn om je thuis te voelen, waar je ook bent. In dit deel van de tentoonstelling staan alledaagse gebruiksobjecten, gemaakt uit inheemse Oekraïense grondstoffen, symbool voor het begrip ‘thuis(land)’. De gebruikte materialen zijn op een of andere manier iconisch voor Oekraïne. Ze fungeren als katalysatoren voor verhalen over mensen, (thuis)land en oorlog. Oekraïense authentieke ambachten en technieken worden verbonden met innovatieve kennis over biodesign en duurzame productie, in een proces waarbij Oekraïense en Nederlandse ontwerpers kennis uitwisselen en elkaar inspireren.

De ontwerpers adresseren thema’s als veiligheid en geborgenheid, bodem en natuur, traditie en innovatie, veerkracht en creativiteit, duurzaamheid en toekomstgerichtheid.

Met deze tentoonstelling is Design Museum Gent tijdelijk terug ‘thuis’ in het museum, tussen de twee fases van de renovatie- en uitbreidingswerken in.

Home(Land) is een project van Dasha Tsapenko, Marjo van Schaik, Fulco Treffers, Nazar Gresko en Olena Oranska.

Designers: Basse Stittgen, Charlotte Visser (CHY Pottery), Dasha Tsapenko, Marjo van Schaik, Oksana Denusevuch, Ruslana Goncharuk, Sasha Popruga, Sietske Klooster, Stijn van Aardenne.

Praktisch

Home(Land)
Design Museum Gent, Salons Hotel De Coninck
Jan Breydelstraat 5, 9000 Gent