Salad Days #3
DING Vitrine
‘Salad Days’ verwijst naar de dagen vol onschuld en plezier uit onze jeugd. Het kan ook verwijzen naar het hoogtepunt van iemands kunnen. De term komt uit Shakespeares toneelstuk Antony and Cleopatra, eerste bedrijf, scène 5, waar Cleopatra zegt: “My salad days, When I was green in judgment: cold in blood, To say as I said then!”
Design Museum Gent presenteert opnieuw een selectie afstudeerprojecten van studenten van KASK & Conservatorium en LUCA School of Arts Gent. De geselecteerde werken variëren van textiel- en meubelontwerp tot keramiek, gebak, grafische vormgeving en video art. Een mysterieuze ontmoeting tussen een body of milk, een Vitruviusmanlettertype, een croquembouche, een geglazuurd aliengevecht, U-profielen, een stoffen amorfe figuur, Cubaanse wolken, een collectief magazine en breekbare maskers.
Te bezichtigen van 09.09.2023 - 15.10.2023 in de DING Vitrine - Drabstraat 2, 9000 Gent.
Ontwerpers
1. Sjoerd Beijers
Sjoerd Beijers (KASK – MA Grafisch ontwerp)
Confess to the Syntax of Spider's Web, 2023
digitale video (7:16)Sjoerd Beijers is een ontwerper en beeldend kunstenaar die momenteel in Gent woont. Hun recente werk onderzoekt de toename van computer gegenereerd beeld en hoe dit instrument een voortzetting is van het systeem waarin het is ontstaan. Specifieker, onderzoekt het hoe deze manier van beeldrepresentatie voortborduurt op de Westerse scheiding tussen mens en natuur, en het overheersende gezag van de eerstgenoemde over de laatstgenoemde. In een ruimte zonder wrijving worden de natuurwetten beheerst en wordt tijd gestuurd naar eigen wil. Een bloem zal nooit verwelken. Kan CGI in plaats daarvan een instrument worden in het helen van de breuk tussen natuur en cultuur? Is het mogelijk om de technologie te laten afdwalen van haar lineaire traject en te benutten om terug te kijken in een poging om alternatieve toekomsten voor te stellen?
2. Ines Beldjilali
Ines Beldjilali (KASK – BA Interieurvormgeving: meubel en design)
Staples Series – bijzettafel, 2023
aluminiumConstructieprofielen vormen de basis van de afstudeercollectie van Ines Beldjilali. Omdat nietjes dezelfde vorm hebben als U-profielen, gebruikte ze die om te experimenteren en op zoek te gaan naar verbindingen. Al spelend met de nietjes kwamen drie ontwerpen tot leven: een bijzettafel, een console en een lamp. Deze vormen samen de Staples Series.
3. Madelief De Dobbeleer Peet
Madelief De Dobbeleer Peet (LUCA | Textielontwerp)
Resting Mayhem, 2023
digitale tekening geprint op katoen, franjes van acryl, wol en katoenMadelief De Dobbeleer Peet vertrekt in haar praktijk steeds vanuit het tekenen en schilderen. De ontwerpen inspireren zich op het filteren van prikkels die zintuigelijke en onbewuste informatie representeren. Deze ontwerpen worden later vertaald naar verschillende vormen van textiel, zoals soft sculptures, jacquards en digitale prints. Hier komen ze tot leven en wordt de gelaagdheid in beeld benadrukt.
4. Luna Demey
Luna Demey (KASK – MA Vrije kunsten)
Maria, 2023
soezen, karamel, IJslands moscelebr8_cultcakes is een bakproject van Luna Demey dat probeert te zoeken naar een tegenreactie op de dominerende gebaksesthetiek door naar bakken te kijken als een artistiek medium. Het onderzoekt atypische vorm en smaak op de grens tussen object en eetbare materie.
https://www.instagram.com/celebr8_cultcakes/
proef een stuk buitenaards gebak van celebr8_cultcakes tijdens de finissage op 15.10.2023 tussen 16:00 en 19:00
5. Fabiana Leon
Fabiana Leon (KASK – MA Textielontwerp)
en las nubes, 2023
50% linnen, 50% polyesterMijn eerste bewuste aanraking met kleur vond plaats toen ik naar België verhuisde en de seizoensveranderingen en kleurenpracht van de herfst en winter beleefde. Deze ervaring wekte mijn nieuwsgierigheid naar kleur en leidde tot een diepgaand onderzoek naar de betekenis, schoonheid, oorsprong en veranderlijkheid ervan.
In mijn praktijk focus ik op de connectie met materialen die kleurpigmenten leveren zoals groenten, planten, fruit en hun overschotjes. Mijn prints geven mijn eeuwige verlangen naar de zomer en de herinneringen aan mijn geboorteland Cuba visueel weer.
Kleur is niet alleen een optisch aspect, maar ook een complex samenspel van materie, bewerking, weersomstandigheden en culturele context. Door bewust om te gaan met kleurverandering en -vergankelijkheid kunnen we een dieper begrip ontwikkelen van de relatie tussen kleur en waarneming, emoties en betekenisgeving.
https://www.instagram.com/at_fabiana_leon/
6. Jasper Nollet
Jasper Nollet (LUCA – MA Vrije kunsten)
Zap-zap pew-pew, 2023
keramiek, mix van glazurenJasper Nollet zit op zijn rommelig atelier te hopen dat er een ufo landt en hem meeneemt naar een andere planeet. Tot dat gebeurt, maakt Jasper zijn eigen planeten en samenlevingen die je kan bezoeken zonder minstens 4,25 lichtjaar te vliegen tot de volgende ster. Jaspers ideale planeet is vrijer, kleurrijker, maar vooral ook meer queer dan de onze. Hij schetst een progressief toekomstbeeld en bedient zich hiervoor van typische motieven uit de sciencefictionliteratuur en -beeldcultuur. Aliens komen daarbij goed van pas aangezien hun genderidentiteit, net als die van engelen of andere fantastische wezens, ongedefinieerd is. Zijn sculpturen zijn liefdesbrieven aan zichzelf en een ode aan al wat mooi is in het universum.
7. Margot Rau
Margot Rau (LUCA – MA Grafisch ontwerp)
Human Glyphs – The Body of Type, 2023
papierMargot Rau ontwikkelde met Human Glyphs - The Body of Type een lettertype gebaseerd op de Vitruviusman van Leonardo da Vinci, waarbij de stokken, de x-hoogte en de staarten van de letter in verhouding en lengte overeenkomen met de armen, het torso en de benen van de Vitruviusman. Door de grootte van het onderliggende grid aan te passen, maakte Margot ook enkele varianten. Op die manier ontstaat er een steeds leesbaardere of net minder leesbare letter, terwijl de afmetingen en verhoudingen behouden blijven. Zo komen het wiskundige en het artistieke, waar de Vitruviusman voor staat, samen in een hedendaags font.
8. Saar Tratsaert
Saar Tratsaert (KASK – MA Grafisch ontwerp)
Collective Thinking – collaboratief zine, 2023
papierWat begon als een onderzoek naar vrouwelijke representatie en zichtbaarheid eindigde in een project over het belang en de waarde van samenwerking.
“Women must write themselves: women must write about women and bring women to writing, from which they have been kept away as violently as they have been kept away from their bodies; (…) Women must lead themselves to the text – as well as to the world and to history – on their own.” (Hélène Cixous, Le rire de la Méduse, 1975)
9. Helen Vermaercke
Helen Vermaercke (LUCA – MA Sculptuur, Glas, Keramiek)
See Through Show, 2023
glas, tin, staalIn haar werk zoekt Helen Vermaercke steeds naar een balans tussen het esthetische en de achterliggende boodschap vertrekkende van beelden, herinneringen van haar thuis, alledaagse voorwerpen of taferelen, etc. Ze probeert deze elementen op verschillende manieren te verwerken via keramiek en glas en recent ook via staal of tin.
See Through Show verwijst naar de dualiteit en de relatie tussen verbergen en onthullen. Ze nodigen uit om te reflecteren over ‘zien’ en ‘gezien worden’. De transparantie van het glas staat in contrast met de prikkelige en fragiele maskers, waardoor een mysterieuze sfeer ontstaat. Dit kunstwerk daagt uit om na te denken over hoe we onszelf aan de wereld presenteren en hoeveel van onze ware aard we bereid zijn te onthullen. Wat is echt en wat is oppervlakkig. Het is een uitnodiging om onze eigen maskers te overdenken en de schoonheid, complexiteit en mysterie van onze innerlijke wereld te waarderen.