Je gebruikt Internet Explorer. Deze site werkt het best op een recentere browser zoals Chrome, Firefox of Safari. Lees hier meer

Gesloten voor uitbreiding en verbouwing
DO THE RIGHT DING/STEUN
Banners Website
DING VITRINE

Salad Days #4

13.09.2024 - 13.10.2024

Salad Days refereert naar de dagen vol onschuld en plezier uit onze jeugd. Het kan ook verwijzen naar het hoogtepunt van iemands kunnen. De term komt uit Shakespeare’s theaterstuk Antony and Cleopatra, eerste bedrijf, scène 5, waar Cleopatra zegt: “My salad days, When I was green in judgment, cold in blood, To say as I said then!”

Design Museum Gent presenteert opnieuw afstudeerprojecten van studenten uit KASK & Conservatorium en LUCA School of Arts Gent. In DING Vitrine (Drabstraat 2, 9000 Gent) ontdek je een magisch vreemde mix van een vallende astronaut, een queer kinship kookvideo, een emotionele AI-analyse van objecten, een gevlochten kanekalon gordijn, een leporello met (on)gevallen vrouwen, gepixelde herinneringen van Afghaanse vluchtelingen, een stalen lamp geïnspireerd door Venetiaanse sandwiches en een organisch veranderend vilttapijt.

Zet alvast ook al de finissage op zondag 13.10.2024 in jouw agenda. Meer informatie volgt! 

Ontwerpers

  • 1. Sara Boumkwo

    Flag icon
    Kanekalon

    Sara Boumkwo (LUCA – MA Textielontwerp)
    Dear Sara, 2024
    Kanekalon (synthetisch haar)

    Sara Boumkwo is een beeldend kunstenaar met Belgische en Kameroense roots. Haar werk weerspiegelt een diepgaande verkenning van haar identiteit, verweven tussen twee verschillende culturen. Met textiel als medium onthult ze de complexiteit van haar identiteit en haar zoektocht naar een gevoel van verbondenheid binnen de gemeenschappen om haar heen. Haar eigen geschiedenis dient als een waardevol vertrekpunt voor haar werk, terwijl ze onderzoekt hoe haar persoonlijke verhaal zich verhoudt tot de bredere context van de Afro-Europese identiteit.

    Met Dear Sara verkent Sara Boumkwo de relatie tussen zwarte vrouwen en westerse schoonheidsnormen. Geïnspireerd door het gebrek aan representatie en zichtbaarheid dat ze ervaarde als kind met ouders van Europese en Afrikaanse afkomst in een overwegend blanke omgeving, verdiept Sara zich in hoe deze schoonheidsnormen zich manifesteren in de samenleving en hoe deze worden ingezet tegen zwarte vrouwen. Vanaf jonge leeftijd overspoelt de mainstream media, zoals Disney, ons met boodschappen over gender, vrouwelijkheid en schoonheidsidealen. Gebaseerd op vroege jeugdherinneringen beeldt ze foto’s uit waarin ze zich verkleedt als een prinses. Door deze reenactment gaat ze in dialoog met haar jongere zelf, waarbij ze de geïnternaliseerde blik bevraagt en de westerse schoonheidsnormen confronteert die ze ooit zo strak omarmde.

    https://www.instagram.com/sbou...

  • 2. Sam Evers

    Flag icon
    Sam Evers


    Sam Evers (LUCA – Grafisch Ontwerp)
    Object and Interpretation: A Material Analysis, 2024
    Papier

    AI’s Emotional Analysis, 2024
    Papier

    Sam Evers' afstudeerproject bestaat uit vier publicaties die een verzameling objecten vanuit verschillende perspectieven interpreteren en hun vitaliteit in vraag stellen. Sam's passie voor het onderzoeken en cureren van eclectische collecties van ogenschijnlijk ongerelateerde objecten werd aangewakkerd door het wekelijks bezoeken van vlooienmarkten tijdens zijn jeugd. De publicaties omvatten een systematische collage van verzamelde objecten, beeldtransformaties, AI-gestuurde emotionele analyses en dialogen tussen alledaagse voorwerpen. Daarnaast heeft Sam een scriptie geschreven waarin hij de verschillende wetenschappelijke, artistieke en filosofische interpretaties van objecten en verzamelingen onderzoekt. Het project verdiept zich verder in de vraag of objecten zelf een bepaalde mate van invloed uitoefenen op ons en onderzoekt specifiek hoe objecten ons lijken aan te trekken en waarom bepaalde objecten een verbinding oproepen, terwijl andere ons onverschillig laten.

    https://www.instagram.com/sam.evers/

  • 3. Natalija Gucheva

    Flag icon
    NATALIJA GUCHEVA

    Natalija Gucheva (KASK | fine arts)
    Home is Where the Heart is (a collective recipe), 2023/2024
    video performance (10:42)

    Natalija Gucheva (she/they) is beeldend kunstenaar en curator met een focus op performance- en installatiepraktijken. Haar visuele praktijk verkent het snijvlak van sociale politiek en emotionele belichaming, waarbij ze onderzoekt hoe persoonlijke ervaringen vorm geven aan collectieve verhalen door feministische en queer zorgpraktijken te integreren. Haar creatieve proces bestaat uit het construeren van speculatieve omgevingen waar een gemeenschappelijke band bijdraagt aan een duurzame genezingsreis, waarbij de verbinding en onderlinge afhankelijkheid tussen gemeenschappen en hun niet-menselijke medemensen wordt erkend.

    Home is Where the Heart is verbond 10 individuen tot een collectief die deelnamen aan de eerste bijeenkomst van haar doorlopende project The Kinship Cookbook, getiteld Home Sweet Home. Door samen te lezen en te schrijven, een performance van een deelnemer te volgen, een efemere installatie ter plekke te maken met behulp van persoonlijke offers en een gezamenlijk diner, ging de groep op weg om het huiselijke te heroverwegen als een transformatieve plek van diverse waarden. Tijdens deze collectieve momenten schreven de deelnemers recepten die Gucheva later activeerde door middel van performances, sculpturale interventies en installaties. Deze artistieke acties benadrukten het belang van het omarmen van onze queer verwantschappen en het verkennen van verschillende belichamingen van de menselijke en niet-menselijke natuur.

    https://www.instagram.com/nata...
    https://natalijagucheva.com/

  • 4. Marthe Huyse

    Flag icon
    MARTHE HUYSE

    Marthe Huyse (KASK | grafisch ontwerp)
    (Un)Fallen Women II, 2022-2023
    handmatige print op multiplex, stalen pianoscharnieren

    Marthe Huyse is een Gentse ontwerper, editor en kunstenaar, wiens interdisciplinaire praktijk de raakvlakken van boeken, lichamen en identiteiten verkent. Door het herschrijven, herinterpreteren en delen van verhalen en kennis onderzoekt Huyse de performativiteit van het lichaam, met bijzondere aandacht voor feministische en queer perspectieven. Hun werk benadrukt de kracht van collectiviteit, de waarde van tactiliteit en de steeds veranderende aard van identiteit, waarbij sociale context en persoonlijke motivatie nauw met elkaar verweven zijn.

    In werken zoals (Un)Fallen Women worden historische en hedendaagse beelden van lichamen herzien, opnieuw verbeeld en gecureerd, waarbij een nieuwe lens wordt voorgesteld om traditionele blikken te subverteren. Door gebruik te maken van verschillende media en benaderingen, verkent Huyse de complexe relatie tussen identiteit en lichamelijkheid, en nodigt het publiek uit om mee te denken over hoe deze constant evolueren binnen veranderende sociale en culturele contexten.

    www.instagram.com/marthehuyse
    www.marthehuyse.com

  • 5. Fatemeh Khezri

    Flag icon
    FATEMEH KHEZRI

    Fatemeh Khezri (KASK | autonomous design)
    Perpetual Other, 2024
    video of pixel paintings and text

    De Gentse Iraanse multidisciplinaire kunstenares Fatemeh Khezri mengt in haar werk traditionele technieken met futuristische elementen. Met een achtergrond in kalligrafie heeft ze een kenmerkende stijl van pixelschilderen ontwikkeld die de esthetiek van videogames laat samensmelten met door folklore geïnspireerde inhoud. Haar masterproject Perpetual Other geeft een persoonlijke interpretatie van de geschiedenis door de verhalen van Afghaanse vluchtelingen te delen. Khezri vroeg hen: “Hoe ziet Afghanistan eruit?” en nodigde hen uit om hun thuisland te reconstrueren aan de hand van persoonlijke herinneringen in plaats van stereotypen uit de media. Door dit te doen, onderzocht ze hoe vooroordelen en zelfbedrog functioneren als copingmechanismen, waardoor individuen veerkracht kunnen behouden in tegenspoed. Het project richt zich op ontheemding en de constante instabiliteit van het leven als vluchteling en onderzoekt hoe deze ervaringen iemands identiteit en perceptie van de wereld een nieuwe vorm geven.

    In haar masterpresentatie gingen deelnemers aan de slag met een 4D soundscape via een draagbare burqa-helm, die hun auditieve ervaring veranderde en hen onderdompelde in de desoriënterende realiteit van isolatie en ontheemding. Dit werd begeleid door pixeltekeningen van herinneringen en locaties, die een emotioneel landschap vormden. In DING Vitrine zijn deze pixeltekeningen, verweven met tekst uit de audioverhalen, te zien in een video.

    https://www.instagram.com/call...


  • 6. Stefanie Salzmann

    Flag icon
    STEFANIE SALZMANN

    Stefanie Salzmann (LUCA | textielontwerp)
    Felt Time, 2024
    natuurlijk geverfde wol

    Stefanie Salzmann is een beeldend kunstenaar die in Brussel en Ried-Brig woont en sculpturale en muurgebaseerde werken maakt met ruwe wol en natuurlijke kleurstoffen, waarbij ze zich concentreert op de onderlinge verbondenheid van alle elementen die betrokken zijn bij het maakproces. Haar artistieke praktijk begint met materialen, zoals de wol van de Blacknose schapen van haar familie in Wallis (CH), een bijproduct van de schapenhouderij. Ze transformeert deze ondergewaardeerde materialen in wandtapijten en sculpturen, waarbij ze ambachtelijke technieken zoals vilten gebruikt om de isolerende en beschermende kwaliteiten van wol te onderzoeken. Dit proces stelt haar in staat om te werken met natuurlijke elementen zoals bloemen, water en warmte en zo een alternatieve realiteit van zorg op te bouwen.

    Voor haar masterproject creëerde Salzmann een met de hand gevilte ruimtelijke sculptuur die de cyclische tijd belichaamt, ontworpen om door activering van vorm en grootte te veranderen en zo groei, verval en vernieuwing te weerspiegelen. De betekenis en rituelen van het ambachtelijke proces staan centraal in haar werk, omdat ze de materialen fysiek en mentaal begeleidt van dier of plant tot sculptuur. Haar ervaring als modeontwerpster en haar verblijf in Mexico en Japan hebben haar werk beïnvloed, terwijl natuurlijke kleurstoffen en vervilte wol hun eigen verhaal vertellen. Salzmanns intieme texturen zoeken contact met het lichaam van de kijker en creëren ruimtes die beschutting bieden en hun eigen doorleefde gevoel van tijd hebben.

    https://www.instagram.com/stsa...
    https://www.stefaniesalzmann.c...

  • 7. Louise Versele

    Flag icon
    LOUISE VERSELE

    Louise Versele (LUCA | sculptuur, glas, keramiek)
    The Falling Astronaut, 2024
    aarde, aluminium, hout, plastiek

    Aarde, aluminium, hout, plastiek

    En een nagel die alles in balans houdt.

    Een werk dat tot stand kwam als deel van de in-situ installatie ‘Bounty Island’.

    https://www.instagram.com/lois...

  • 8. Hazel Ver Moesen

    Flag icon
    HAZEL VER MOESEN

    Hazel Ver Moesen (KASK | fine arts)
    Tramezzini, 2024
    stainless steel, LED TL, rivets, lacquer

    Hazel Ver Moesen is een Gentse kunstenares wiens praktijk zich vooral richt op het creëren van objecten uit hout en metaal, beïnvloed door timmertradities waarin materialen en afwerkingen zoals lak een cruciale rol spelen. Haar werk balanceert tussen design en beeldhouwkunst, met een sterke focus op vorm en kleur.

    Geïnspireerd door architectuur, natuur en alledaags gereedschap roepen Hazels creaties een gevoel van collectieve nostalgie op. Recentelijk heeft ze zich verdiept in natuurlijke en landelijke elementen, die ze abstraheert en transformeert door middel van haar unieke beeldtaal. Het proces van het werken met materialen staat centraal voor haar, waarbij vakmanschap en de reis van het maken een fundamentele rol spelen in het vormgeven van haar werk. Haar gebruik van levendige kleuren en zorgvuldige aandacht voor details resulteren in werken die de grenzen tussen functionaliteit en artistieke expressie doen vervagen.

    https://www.instagram.com/snoe...