20240124 VITR HVD Vawards24 03
PERSBERICHT

Henry van de Velde Awards 24

Design Museum Gent toont de vier hoofdwinnaars in DING Vitrine

Gisteren reikte Flanders DC al voor de dertigste keer de Henry van de Velde Awards uit in Bozar. Vanaf vandaag geeft Design Museum Gent de DING Vitrine aan de vier hoofdwinnaars om samen hun werk te tonen. Je kan de installatie van Dirk Wynants, Nathalie Van der Massen, Zaventem Ateliers en JUUNOO tot en met 25 februari ontdekken in DING Vitrine, het tentoonstellingsplatform van Design Museum Gent in de Drabstraat.

De Henry van de Velde Awards tonen en bekronen al sinds 1994 zowel Vlaamse ontwerpers, bedrijven, producten, projecten, diensten en systemen die, dankzij het slim inzetten van design, een positieve impact hebben op de samenleving, het milieu en de economie. De awards tonen de breedheid van design. Ontwerpers, organisaties, opdrachtgevers en bedrijven kunnen recente producten, diensten of projecten inschrijven binnen de volgende negen categorieën: Business Innovation, Consumer, Crafts, Design Research, Digital Product, Environment, Graphics, Habitat en Spaces.

Daarnaast duidt een vakjury ook laureaten aan van de Henry van de Velde Lifetime Achievement, Young Talent, Company en Ecodesign by OVAM Gold Awards. Dit jaar zijn dat dus respectievelijk Dirk Wynants, Nathalie Van der Massen, Zaventem Ateliers en JUUNOO. We zijn trots om hun installatie te mogen voorstellen.

Henry van de Velde Awards 2024
DING Vitrine
Drabstraat 2, 9000 Gent
24.01.2024 - 25.02.2024
Je kan de tentoonstelling 24/24 doorheen het etalageraam bekijken

Tiki Stools Extremis Project Bar Bernard Photographer Cafeine 2

Dirk Wynants | Tiki Stools

Lifetime Achievement Gold Award:
Dirk Wynants

De Lifetime Achievement Gold Award gaat naar ondernemer en ontwerper Dirk Wynants, vanwege zijn gedurfde visie en impact op de designwereld en als drijvende kracht achter designmeubelbedrijf Extremis, dat een economisch succesverhaal is en uitblinkt in originaliteit en eenvoud, maar ook in functionaliteit en efficiëntie. Hij is een pionier op vele vlakken en heeft Belgisch design mee op de kaart gezet, ver buiten onze landsgrenzen. Dirk is niet bang om te springen en verantwoordelijkheid op te nemen. Hij verbindt bovendien ontwerpers, voor wie hij een inspirerend voorbeeld is. Hij blijft zichzelf opnieuw uitvinden en evolueert mee met de uitdagingen van vandaag.

Young Talent Gold Award:
Nathalie Van der Massen

De Young Talent Gold Award is voor Nathalie Van der Massen, die als textieldesigner haar niche binnen de sector heeft gevonden. Ze wordt gewaardeerd omwille van de manier waarop ze, op een heel natuurlijke manier, de grens tussen kunst en design aftast. Nathalie maakt zowel uniek werk als stoffen voor de huiselijke sfeer. Ze werkt vaak met natuurlijke materialen en combineert industriële en ambachtelijke methodes. Daarnaast doet ze ook onderzoek op vlak van techniek en innovatie en is ze al enige tijd actief op internationaal vlak.

Nathalie Van der Massen , Lockstate | photo by Senne Van der Ven en Eefje De Coninck
Marek Swoboda Fotografia 23 Belgium is Design Salone Satellite 2022 1500

Zaventem Ateliers | Marek Swoboda | Belgium is Design Salone Satellite

Company Gold Award:
Zaventem Ateliers

De Company Gold Award gaat naar Zaventem Ateliers, omwille van het verbindende karakter en de impact op de ontwerpwereld. Het bedrijf, dat geleid wordt door Lionel Jadot, fungeert als collectief waarbij het de designcommunity bij elkaar brengt en kansen creëert voor ontwerpers. Zaventem Ateliers gaat met andere woorden veel verder dan de verhuur van ateliers. Het bewerkstelligt een ecosysteem en doet ‘business’ op een andere manier, door samen te werken en te delen.

Ecodesign by OVAM Gold Award:
JUUNOO

De Ecodesign by OVAM Gold Award is voor JUUNOO, het modulaire wandsysteem dat bestaat uit in de hoogte verstelbare stalen modules. Door middel van een kliksysteem kunnen de wanden, die uit verschillende materialen kunnen bestaan, makkelijk verplaatst worden. Het bedrijf creëert daarmee een duurzame en ecologische impact in de bouw- en kantoormarkt. Het principe van circulair bouwen en inrichten krijgt op die manier een extra invulling en wordt breed uitgedragen door het team achter JUUNOO.

JUUNOO

De Henry van de Velde Awards worden georganiseerd door Flanders DC in samenwerking met VLAIO, BOZAR, OVAM, VMM en Bokrijk.