Foto's van de woning van de ontwerper vermoedelijk 1933
Gaston Eysselinck BE
zilvergelatinedruk
schenking van de erfgenamen van de ontwerper, 1978
Architect Gaston Eysselinck maakte deze foto’s van zijn hypermoderne woning, waarvoor hij ook het serveerwagentje ontwierp dat een beetje verder te zien is. Als enige Gentse vertegenwoordiger van de avant-garde was Eysselinck vertrouwd met Bauhaus en met verwante bewegingen als het Russische constructivisme en De Stijl. Hoewel Bauhaus pas laat in zijn bestaan een fotografieafdeling oprichtte, was de opkomst in de jaren 1920 van de fotografie als artistiek medium al eerder goed voelbaar op de school. Volgens László Moholy-Nagy openbaarden het technische proces van het fotograferen en de magie van het licht een nieuwe manier van kijken die nodig was in de nieuwe, naoorlogse samenleving. Studenten en andere lesgevers brachten met foto’s het bruisende leven op de school in beeld. Zoals Eysselinck ook bij deze foto’s deed, experimenteerden ze daarbij met kikvors- en vogelperspectieven (en het reduceren daardoor van objecten tot abstracte vormen), met licht en schaduw, en met het positioneren van foto’s op een manier die nieuwe relaties tussen beelden doet ontstaan.
BRONNEN
Katherine C. Ware, Fotografie aan het Bauhaus, in: Jeannine Fiedler en Peter Feierabend (red.), Bauhaus, Könemann, Keulen, 2000, pp. 506-529;
Met dank aan Marc Dubois.