Kaval 2015
Winne Clement BE
essenhout met Japanse urushi lak
collectie Winne Clement
Zoals ook in de documentaire te zien is, gaat Winne zelf de takken zoeken van waaruit hij zijn instrumenten maakt. In elke fluit zit zoals bij het werk van Nakashima de bezieling van de boom. Het instrument is het resultaat van een langzaam handmatige bewerken van een tak tot een prachtig klinkend muziekinstrument. De traagheid en de gedrevenheid van het maakproces vibreert onzichtbaar verder in het eindproduct.
Een maatschappij die aangedreven wordt door geld is geen circulaire, gesloten kosmologie. De essentie van kapitalisme
is steeds meer winst maken en het als individu steeds beter hebben. De hedonistische grondslag van onze wereldvisie belooft elke dag meer geluk, maar in realiteit zien we steeds minder tevreden mensen en steeds meer zieke mensen. We werken, we verdienen geld en daarmee kopen we onnodige dingen om ons onvervulbare verlangen naar meer in te vullen. Investeren in een aloude, natuurlijke kosmische orde, waarin we begrijpen dat alles een waarde en betekenis heeft binnen een grotere structuur en zingeving, en de rol en de wijsheid van de natuur hierin erkennen is een van de grootste uitdagingen van deze tijd.
“Thus it is that we need to heed the message of life and nature and to create new interfaces with nature’s wisdom. Thus it is that we need to breathe the forgotten wisdom into our technology-dominated civilization, to allow modesty and humility back into our hearts, and to restore the precarious relationships between humanity and the rest of nature and among people themselves.” - Kenya Hara
Het wilde ding, p. 50