Rodewijnkaraf 1881
Christopher Dresser UK
Hukin & Heath UK
glas, zilver, ebbenhout
aankoop via Phillips, Son & Neale, 1989
Christopher Dresser was een voorloper van de moderne industriële vormgever. In tegenstelling tot zijn bekendere tijdgenoot William Morris, die net als hij pleitte voor goed ontworpen en betaalbaar design binnen de arts-and-craftsbeweging, was Dresser een voorstander van moderne productietechnieken. Om de kosten te drukken maakte hij gebruik van gestandaardiseerde onderdelen zoals handvaten en deksels. Hij gebruikte kostbare materialen zoals zilver, maar streefde naar een zuinig gebruik ervan. Zijn ontwerpen hebben sobere, geometrische vormen en zijn nooit bedrieglijk gedecoreerd. ‘Moreel design’ was volgens negentiende-eeuwse ontwerpers zoals Dresser eerlijk in materiaalgebruik en streefde tijdloze perfectie na door vormen tot de essentie te herleiden. Dresser schreef: “Er kan moraliteit en immoraliteit schuilen in kunst, de uiting van waarheid of leugen, en met zijn kunst kan de ontwerper een natie verheffen of vernederen.”
BRONNEN
Christopher Dresser, Principles of Victorian decorative design,
Dover Publications, New York, 1995 [1870], p. 15.;
Sara J. Oshinsky, Christopher Dresser (1834–1904),in: Heilbrunn timeline of art history, The Metropolitan Museum of Art, New York, www.metmuseum.org/toah, 10/2006.