Untitled 1 2008
Cedric Arnold UK
pigmentprint op katoenvezelpapier
courtesy of Galerie Olivier Waltman
De foto’s van Arnold brengen het verhaal van het rituele tatoeëren in Thailand, binnen de Yantra traditie. De inkt op de lichamen van zowel sjamanen, als gewone burgers beschermen tegen duistere krachten en ongeluk. Het is een persoonlijke talisman, die in tegenstelling tot de hedendaagse Westerse tatoeage kunst veel meer is dan louter decoratie.
Hoewel dit soort handelingen en rituelen meestal in een antropologische context begrepen worden, zijn ze voor onze analytische geest vaak onderdeel van een religieuze beleving en worden ze afgedaan als ‘primitief ’ of ‘exotisch’ en dus niet thuishorend in de westerse methodieken. De laatste jaren echter leeft er een hernieuwde interesse in ambacht en traditie, ook in onze eigen gewesten. Het is dan ook mijn volste overtuiging dat westerse ontwerpers eveneens gebruiksvoorwerpen kunnen maken die ons diep raken beyond memory. De moderne kunst van begin twintigste eeuw werd onder andere gevoed door de interesse van kunstenaars als Mondriaan, Itten, Van Doesburg en Kandinsky in de theosofie en de antroposofie ( ... ) Dit is geen pleidooi voor een nieuwe spirituele beweging, maar een oefening om de kwaliteiten die holistische wereldbeelden met zich meebrengen met betrekking tot het maken en bouwen van onze materiële wereld opnieuw te activeren. Net zoals Alain de Botton een religieus handboek voor atheïsten heeft neergepend, is dit een zoeken naar subjectieve kwaliteiten die onze materiële wereld weer van binnenuit kunnen verlichten.
Het wilde ding, p. 56