Expo
20.12 Flag icon
29.02.2004

100 jaar - 100 mensen - 100 objecten

In 2003 viert het Design Museum Gent zijn 100-jarig bestaan. Beslist een reden om te vieren. Weliswaar bescheiden en ingetogen, want het museum is niet af. Na de bouw van het achterste gedeelte in 1992 is hoopvol uitgekeken naar de volgende fase van de geplande verbouwingen: nieuwe inkombalie, bibliotheek, extra tentoonstellingsruimte, lift, enzovoort. Met het verstrijken van de jaren is dat hoopvolle er wat uit, maar wie weet? Toch laat het Design Museum Gent zich daar niet door tegenhouden. Een eeuwling is altijd speciaal. 100 jaar lang hebben verschillende mensen hard gewerkt om van dit museum een succes te maken.

Zij drukten hun stempel op het museum. Ook de interesse van het publiek is natuurlijk onontbeerlijk. Dat wil het museum aantonen in deze tentoonstelling. 100 mensen die in de loop der jaren op één of andere manier bij het museum betrokken zijn maken hun keuze. Voor één keer kiezen dus niet de museummedewerkers wat er getoond wordt. Het zijn mensen van alle slag: ontwerpers, ex-werknemers, beleidsmensen, leveranciers, leerkrachten, kinderen die een atelier volgden, journalisten, leden van de raad van bestuur, buitenlandse contacten,... Zij kiezen uit de volledige collecties, dus ook uit de reserves. Zo zijn een aantal topstukken te zien die zelden of nooit worden getoond: een treincoupé van Henry van de Velde, de condoomhouder ontworpen door Nedda El-Asmar, de grafsteen van Ferdinand de Coninck, een art nouveau glasveranda, de citroengele commode ontworpen door Emiel Veranneman en nog veel meer.

Natuurlijk willen wij ook weten waarom deze mensen een bepaald object kiezen. Zij schrijven elk hun verhaal bij het stuk van hun keuze. Deze 100 verrassende verhalen vertellen wat het object of het museum voor het publiek kan betekenen.