Expo
17.06.2001

250 jaar Academie voor Schone Kunsten

Bijloke Architectuur

De afdeling Architectuur van de Gentse Academie voor Schone Kunsten is 250 jaar jong, en dat moet gevierd worden. Hoe kan dat beter dan met een uitgebreide expositie? De tentoonstellingsmakers hadden er in elk geval een flinke kluif aan. Daarom is het ook een dubbeltentoonstelling geworden, met werk van zowel afgestudeerden als lesgevers.

De eerste periode, van 1751 tot 1950, is te zien in het Museum voor Sierkunst en Vormgeving. Dit deel belicht de geschiedenis van de afdeling Architectuur vanaf de beginperiode tot na de tweede wereldoorlog.

Voor de tweede periode, van 1951 tot 2001, ga je naar het Provinciaal Cultuurcentrum Caermersklooster. Dat deel is gewijd aan het werk van 40 hedendaagse architecten van de Academie. De architecten kozen zelf het tentoongestelde werk. Het geheel weerspiegelt de ontwikkeling van de architectuur in Vlaanderen. Eerst komen o.a. de neostijlen en de Art Nouveau aan bod, en later zien we zowel het Functioneel Brutalisme van de jaren '70 als de hedendaagse Nieuwe Eenvoud de revue passeren.

Natuurlijk kan een tentoonstelling over architectuur niet volledig zijn, zonder de gebouwen in het echt te gaan bekijken. Daarom worden er tal van randactiviteiten georganiseerd. Hier alvast een greep uit het aanbod: fiets- en wandeltochten in en rond Gent, een dagtrip naar Brussel en één naar Antwerpen, een reeks lezingen,... Speciaal voor jongeren is er de fietstocht omtrent architectuur.