25.11.2021
Design × Teaching
Design Dialogues
met Lisa Baumgarten (DE) & Alice Twemlow (UK), gemodereerd door Breg Horemans (BE)
De vraag naar zorgzaamheid in ons ontwerponderwijs klinkt elke dag luider. Ontwerpopleidingen opereren vaak als ‘ontmenselijkte ondernemingen’ gericht op tewerkstelling binnen een industrie gericht op ontginning en exploitatie. In deze Design Dialogue exploreren we een kritisch feministisch perspectief dat probeert om de logica van ‘overvraging en overproductie’ te verzachten en te ontmantelen. We gaan op zoek naar wat ontwerponderwijs – van de kleuterschool tot de begeleiding van een doctoraatsstudent – nodig heeft in een wereld die schreeuwt om een vernieuwende, helende designattitude. Hoe kunnen we processen van zorg in onderwijs zichtbaarder maken en naar waarde schatten? Hoe ontwikkelen we ontwerponderwijs in een burned-out society? En hoe kunnen designopleidingen hun positie als proeftuin voor persoonlijke en collectieve groeiprocessen vrijwaren?
Design × Teaching maakt deel uit van de gecureerde lezingenreeks Design Dialogues georganiseerd door het Design Departement van KASK & Conservatorium en Design Museum Gent. Eigenzinnige stemmen uit het brede ontwerpveld worden uitgenodigd om te reflecteren over de rol en toekomst van design in een veranderende wereld. Elke lezing is een kritische dialoog rond een thema en wordt afgesloten met een open discussie tussen de sprekers en het publiek. Na een wervelende eerste editie zetten we koers richting een nieuwe reeks verdiepende gesprekken. Het concept is licht bijgestuurd: jong talent krijgt nu carte blanche om een ervaren expert uit te nodigen voor een inspirerende dialoog. Onze missie blijft ongewijzigd: engagerende perspectieven aanreiken die ons kunnen helpen bij de uitdagingen van vandaag en morgen.
Sprekers
Lisa Baumgarten (DE)
Lisa Baumgarten is een kritische ontwerpbemiddelaar. Ze is de co-creator van het participatieve onderzoeksplatform Teaching Design dat zich richt op ontwerponderwijs vanuit intersectionele feministische en dekoloniale perspectieven. Sinds 2017 doceert Lisa designtheorie en -praktijk aan Duitse en internationale universiteiten. In oktober 2021 startte ze als interim professor Design Sciences aan het Institute of Design Research van Braunschweig University of Art waar ze seminaries faciliteert in het Masterprogramma Transformation Design.
Naast haar creatieve praktijk is Lisa bezig met haar tweede Master in de culturele studies aan de Humboldtuniversiteit Berlijn. Haar huidige onderzoek richt zich op designonderwijs, de verwevenheid met neoliberalisme en vormen van veerkrachtige en emanciperende onderwijs-/leerervaringen. Lisa’s onderzoek werd gepubliceerd en gepresenteerd op onder andere de Creative Bodies-Creative Minds conferentie in Graz en in Form Design Magazine. Haar meest recente essay, geschreven in samenwerking met ontwerpfilosofe Mara Recklies, gaat over digitale leermiddelen en hun effecten op onderwijs-/leerruimtes in het ontwerponderwijs.
- https://lisabaumgarten.de/
- https://teaching-design.net/
- @lis.baum
- @teaching.design
Alice Twemlow (UK)
Dr. Alice Twemlow is onderzoekslector aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten (KABK) in Den Haag en universitair hoofddocent aan de Universiteit Leiden, waar ze doctoraatsstudenten in de kunsten begeleidt. Ze is onlangs benoemd tot eerste bijzonder hoogleraar op de Wim Crouwel leerstoel Geschiedenis, theorie en sociologie van grafisch ontwerp en visuele cultuur aan de Universiteit van Amsterdam. Daar onderzoekt ze hoe een intersectionele data-feministische benadering kan worden gebruikt om het grafisch ontwerparchief te herlezen en daarmee te dekoloniseren.
Twemlow's onderzoek, op het snijvlak van designgeschiedenis, environmental humanities, literatuurwetenschappen en artistiek onderzoek, verkent onderwerpen als de relatie tussen tijd en design, wandelen als onderzoeksmethode en salvage of ‘opruimen’ als concept.
Voorheen was Twemlow hoofd van de Master afdeling Design Curating & Writing aan de Design Academy Eindhoven en daarvoor was ze de oprichtster van de MFA in Design Criticism en de MA in Design Research, Writing & Criticism aan de School of Visual Arts in New York. Haar boek, Sifting the Trash: A History of Design Criticism, werd in 2017 gepubliceerd door MIT Press.
- https://alicetwemlow.com/
- @alicetwemlow
Moderator
Breg Horemans (BE)
Breg Horemans is artistiek onderzoeker en medeoprichter van TAAT, een vloeibaar collectief van kunstenaars die werken op het snijvlak van performance en installatiekunst. Sinds 2011 heronderhandelt Breg zijn relatie tot architectuur door middel van transdisciplinaire samenwerkingen met een focus op het regeneratieve en performatieve potentieel van architectuur. Het verlangen van zijn praktijk ligt in een constante onderhandeling van relaties in de ruimte, zowel in de ervaring van installatiewerk als in hun respectievelijke creatieprocessen. De projecten die TAAT initieert zijn een aanzet tot een eeuwige prototyping van 'wordende ruimtes', als plekken voor ontmoeting, kennisdeling en leerprocessen in de breedste zin van het woord. Breg is verbonden als docent voor praktijkgericht leren aan de KULeuven.
- https://taat-shadow.netlify.app/
- @bregho_
Dit vind je misschien ook interessant:
- CollectieLees meer...
Kroonluchter ‘De vier werelddelen’
Jan Frans Allaert
- PaginaLees meer...
DING
- ExpoLees meer...
Art(s) nouveau(x) belge(s)
Van de Velde, Serrurier-Bovy, Hankar & Co.