23.11.2023

Design × More-than-Human

Design Dialogues

met Marlene Huissoud (FR) & Decentering Design (BE), gemodereerd door Anna Luyten (BE)

Design x More-than-Human verdiept zich in het groeiende besef dat wij mensen niet de enige bewoners van onze planeet zijn met een uniek perspectief. Steeds meer ontwerpers en kunstenaars onderzoeken wat we kunnen leren van niet-menselijke organismen waarmee we onze planeet delen en hoe we een dialoog tussen verschillende soorten tot stand kunnen brengen. Het wordt dringend tijd dat design zijn exploitatie van niet-menselijke soorten en hun materialen onderkent. We bevinden ons op een scharniermoment dat pleit om een designbenadering waarbij rekening gehouden wordt met de meer-dan-menselijke wereld.

Schrijf je nu gratis in voor de lezing in de MIRY Concertzaal.

Sprekers

Marlene Huissoud (FR)

Marlène Huissoud is een experimenteel ontwerper uit Parijs, werkzaam in de kunst- en designwereld. In 2014 behaalde ze een MA in Material Futures aan de Central Saint Martins School of Art and Design in Londen met From Insects, een onderzoeksproject naar materialen afkomstig van insecten, zoals de honingbij en de Indische zijderups. Haar werk daagt de conventionele ontwerpnormen uit en zet ons aan het denken over de ethische implicaties van onze relatie met natuurlijke grondstoffen en de rol van design in de wereld van vandaag. Door de chaos van de natuur te verenigen met de menselijke neiging om overal betekenis aan te geven, zet haar werk aan tot nadenken over de vraag of het misschien beter is om de wereld gewoon zijn gang te laten gaan. Haar creaties nodigen ons uit om onze menselijke impact op de aarde te heroverwegen en pleiten voor verantwoordelijke actie.

Decentering Design (BE)

Decentering Design is een onderzoekseenheid die zich richt op hoe ontwerpers kunnen leren werken in en voor een meer-dan-menselijke wereld. Hun basisprincipe is dat ontwerpen voor een meer-dan-menselijke wereld vereist dat de menselijke ervaring gedecentraliseerd wordt binnen het ontwerpproces. Dit is een noodzakelijke stap naar het erkennen van onze wereld als een gedeelde omgeving die is opgebouwd uit een veelheid aan perspectieven. Paradoxaal genoeg begint zo’n decentralisatie van de menselijke ervaring met een herontdekking van onze eigen zintuiglijkheid. Onze zintuigen zijn geen passieve sensoren die de omgeving registreren, maar actieve organen waarmee we kunnen deelnemen aan een wereld waarvan we overduidelijk deel uitmaken, maar die tegelijkertijd onszelf overstijgt: een gedeelde, meer-dan-menselijke werkelijkheid. Door het gebruik en de ontwikkeling van speculatieve ontwerpmethodologieën, beoogt Decentering Design manieren in kaart brengen waarop ontwerpers rekening kunnen houden met de meer-dan-menselijke wereld in hun praktijk.

Decentering Design maakt deel uit van het onderzoekscentrum Futures through Design, ondersteund door het KASK & Conservatorium / HOGENT en Howest, en de Howest Hogeschool.

Design Dialogues

Design x More-than-Human maakt deel uit van de gecureerde lezingenreeks Design Dialogues georganiseerd door KASK & Conservatorium / HOGENT en Howest, en Design Museum Gent. Eigenzinnige stemmen uit het brede ontwerpveld worden uitgenodigd om te reflecteren over de rol en toekomst van design in een veranderende wereld. Elke Design Dialogue start met verdiepende presentaties van de sprekers rond een specifiek thema, gevolgd door een kritisch gemodereerd gesprek en wordt afgesloten met een open discussie tussen de sprekers en het publiek. Onze missie: engagerende perspectieven aanreiken die ons kunnen helpen bij de uitdagingen van vandaag en morgen.