Expo
28.11 Flag icon
2.03.2014

Seguso Vetri d’Arte (1932-1973)

De tentoonstelling is het resultaat van intens archiefonderzoek door Marc Heiremans, expert in 20ste-eeuwse Italiaanse glaskunst. Een 190tal prachtige glazen objecten, die stuk voor stuk getuigen van hoogstaand vakmanschap, illustreren het verhaal van deze Venetiaanse familie van glaskunstenaars.

Het bedrijf werd opgericht in 1932 door de glasblazers Napoleone Barovier, Luigi Olimpio Ferro en Antonio Seguso. Vittorio Zecchin heeft in de beginperiode de artistieke leiding. In 1934 doet Flavio Poli zijn intrede in de fabriek en krijgt het bedrijf de naam ‘Seguso Vetri d’ Arte’. Tot in 1963, wanneer Poli het bedrijf verlaat, zal hij verantwoordelijk zijn voor het artistieke peil van de productie.

Al in 1942 verliet Archimede Seguso het bedrijf waar hij werkzaam was geweest als meester-glasblazer, om in 1946 een eigen bedrijf ‘Vetreria Archimede Seguso’ op te richten.

Flavio Poli Grigio Rosa, 1951