Expo

Transit Cases: stoelen uit Mexico

Criollo
Mexstoelen

De tentoonstelling Transit Cases Stoelen uit Mexico toont zitmeubilair ontworpen voor diverse contexten van zonnestoelen, schoolbanken, verchroomde Coronastoelen, tot een mobiel trapelement.

De presentatie gebeurt volgens verschillende themas :
Aan Zee
Design voor Iedereen
Design voor de Elite
Tijd voor Ontspanning
Ruimte voor Gesprek en
Speelse Attitudes

De tentoonstelling illustreert gelijkenissen en contrasten tussen hedendaagse objecten en historische voorbeelden, waarbij precolumbiaans, koloniaal en modern Mexicaans erfgoed in de kijker wordt gezet.

Transit Cases verenigt drie verschillende aspecten van het Mexicaanse meubeldesign.
Een eerste aspect weerspiegelt het antwoord van ontwerpers op geografische omstandigheden, specifieke architecturale projecten of sociale dynamiek
Een tweede strategie tracht dagdagelijkse, traditionele stoelen in te passen in nieuwe consumentenkringen
Het derde aspect gaat over het overtreden door een selecte groep ontwerpers van formele en functionele wetmatigheden.

Hedendaagse ontwerpen van Bernardo Gómez-Pimienta, Héctor Esrawe, NEL colectivo, René Quintero, Edgar Orlaineta, Yesica Escalera en Adriana Dominguez, om er maar een aantal op te noemen, zijn tentoongesteld in dialoog met historische designs zoals de Arullostoel van Oscar Hagerman, de Silla de paleta UNAM van Ernesto Gómez Gallardo, de Equipal, de Butaque van Clara Porset en de Silla para el Eco van Mathias Goeritz en Daniel Mont.

Transit Cases Stoelen uit Mexico toont een twintigtal, als voorbeeld dienende, ontwerpen van de tweede helft van vorige eeuw, alsook het eerste decennium van deze eeuw. De titel beschrijft de uitvoer en overdracht van één cultureel gebied naar een ander, wat voor dialoog zorgt tussen verschillende creatieve contexten Wij hopen dat andere culturen dankzij dit proces inzicht verwerven in de visie en productie van Mexicaans design.