JAPON affiche
PERSBERICHT

Japon, l’archipel de la maison

Tentoonstelling over de Japanse woning gisteren en vandaag i.s.m Archipel

Praten over woningen in Japan is praten over de rol van architectuur en de betekenis ervan binnen het stedelijk geheel en de maatschappelijke context. In Japan overstijgt het huis het strikte kader van het typische woonprogramma.

De Japanse woning boeit en intrigeert al vele jaren, maar ze roept ook vragen op rond bewoonbaarheid. De tentoonstelling, opgedeeld in drie luiken, biedt een historisch kader en een duidelijke context om de ontwikkeling van de leefruimtes te vatten.

Huizen van gisteren

Veertien cases illustreren het thema Huizen van gisteren. Met uitzondering van slechts enkele architecten, als Kenzo Tange en Arata Isozaki, hebben de grootste architecten zich aan woningontwerpen gewaagd (o.a. Tadao Ando en Toyo Ito).

Huizen van vandaag

Interviews met bewoners en architecten, tekeningen en foto’s vertellen het verhaal ‘Huizen van vandaag’. Het uitgangspunt is duidelijk: leefruimtes van vandaag voorstellen in hun fysieke en menselijke context, met andere woorden een panorama schetsen van de huidige woningarchitectuur.

Huizen uit Tokio

Een fotografische documentaire, ten slotte, toont Huizen uit Tokio. Het is een wandeling vol frisheid en geestdrift in de stratenstad die Tokio is.

Japon, l’archipel de la maison
25.03.2016 – 19.06.2016
Toegangsprijs: €8

Open op weekdagen van 9:30 tot 17:30