ergoeddag-zorg-2017
PERSBERICHT

Erfgoeddag Zorg

Een tentoonstelling voor één dag

Op zondag 23 april 2017 is het Erfgoeddag. Dit jaar staat het thema ‘Zorg’ centraal. Een geïntegreerd erfgoedbeleid staat vandaag hoog op de agenda.

Met ‘Zorg’ zoeken we dan ook toenadering tot de zorgsector om de bruggen tussen de erfgoed- en zorgsector te versterken en verder uit te bouwen. Of waar nodig, de funderingen voor nieuwe samenwerkingen te leggen. In Design Museum Gent staat de vraag ‘Hoe kan design mensen met een beperking tegemoet komen?’ centraal. Het museum werkt samen met Hogeschool West-Vlaanderen.

erfgoeddag-2017-fotoapparaat

Design for [every]one? Een tentoonstelling voor één dag!

Van 10:00u tot 18:00u

De zorgsector zoekt naar ergonomische hulpmiddelen voor mensen met een beperking. Niemand heeft hetzelfde lichaam, toch is het aanbod van hulpmiddelen klein. Foto's, filmpjes en objecten tonen hoe studenten van de Howest co-creatiescenario’s uitwerken voor het bedenken, maken en verspreiden van open-design hulpmiddelen.

Workshop: WK Design for [every]one

Van 11:00u tot 12:00u en van 14:00u tot 16:30u (vrije inloop)

Na het spannende Wereldkampioenschap Design tijdens de museumnacht gaan we deze keer een stapje verder. De deelnemers moeten tijdens dit kampioenschap hindernissen overwinnen die heel wat mensen met specifieke beperkingen dagelijks overwinnen. Zullen ze slagen in hun opdracht door een persoonlijk hulpmiddel te bedenken dat hen hierbij kan helpen? Wie gaat de uitdaging aan? Wie gaat de mist in? Wie wordt de nieuwe Wereldkampioen Design 2017? Dit wordt topsport van het allerhoogste niveau. Inschrijven is niet nodig. Kom er gewoon bij en neem deel!

Lezing ‘Design for [every]one’

Om 11:00u

Lieven De Couvreur (industrieel product ontwerpen) en Anne Dejager (ergotherapie), docenten bij Howest, vertellen hoe studenten co-creatiescenario’s uitwerken voor het bedenken, maken en verspreiden van open-design hulpmiddelen. Binnen design for [every]one helpen ze mensen met een unieke beperking met specifieke zorg. Inschrijven voor deze lezing is verplicht via dit inschrijvingsformulier

Erfgoeddag Zorg