Je gebruikt Internet Explorer. Deze site werkt het best op een recentere browser zoals Chrome, Firefox of Safari. Lees hier meer

Vandaag open van 09:30 tot 17:30
plan je bezoek
PERSBERICHT

Object Stories

Een kijk op de collectie

Design Museum Gent presenteert Object Stories: een nieuwe kijk op de rijkdom van de grootste designcollectie van België. Het museum toont een gevarieerde selectie van bijna tweehonderd objecten van 1880 tot vandaag. De collectiestukken in Object Stories staan niet in dienst van één overkoepelend thema of dé geschiedenis van design. De objecten gaan hier zelf met de aandacht lopen, als individuele vertellers van verhalen en betekenissen.

Vijf betekenislagen

Bij de start kiest de bezoeker via één van vijf betekenislagen hoe hij de expo wil ervaren. Elk van de vijf routes bekijkt tien collectiestukken vanuit een bepaald aspect van het object. Zonder de opdrachtgevers uit Commissions & Commissioners zouden sommige objecten er niet zijn geweest. De objecten van Curiosity hebben ieder een eigenaardigheid die aanleiding geeft voor een gesprek. Bij de objecten in Making Matters staat het materiaal of de techniek waarmee ze gemaakt zijn centraal. Responsible Objects toont objecten die ontstaan zijn vanuit de maatschappelijke gedrevenheid van hun ontwerpers. Een vijfde betekenislaag doet ons naar objecten kijken door de ogen van een kind. De routes zijn flexibel: de komende jaren zullen er lagen worden toegevoegd of gewisseld.

Commissions & Commissioners

Opdrachten bestaan in de wereld van design in alle vormen en maten: van meubels voor een woning, zoals de art-nouveaustoel die Paul Hankar ontwierp voor het buitenverblijf Les Glycines van Philippe Wolfers, tot industriële objecten van een bedrijf dat een ontwerper aan zich bindt, zoals de elektrische waterketel van Peter Behrens voor AEG. Overheden laten relatiegeschenken ontwerpen of ondersteunen ontwerpers via opdrachten. Andere ontwerpers verkiezen dan weer dat hun werk autonoom tot stand komt.

Object Stories 1
Pianobank
Pianobank, ​1902, Henry van de Velde voor Museum Folkwang in Hagen (Duitsland) | Van deze bank hebben meerdere exemplaren en varianten bestaan. In 1902 maakte ze deel uit van het ontwerp dat Henry van de Velde tekende voor de muziekkamer van het museum van kunstmecenas Karl Ernst Osthaus. Dit exemplaar werd gebruikt in de woning van Van de Velde zelf: Huis Hohe Pappeln in Weimar (1908). Zijn vrouw, Maria Sèthe, was namelijk een getalenteerde pianiste.

Curiosity

De objecten van Curiosity nodigen uit om aandachtiger te kijken, vanuit een nieuwe verwondering voor de dingen. Sommige stukken prikkelen de nieuwsgierigheid door hun expressieve uitzicht, zoals de Italiaanse lamp Moon van Gino Sarfatti, of hun niet-alledaagse functie, zoals de stofzuiger Vox waarmee je ook je haar kon drogen of kon mixen! Andere objecten kwamen op een merkwaardige manier de collectie binnen, zoals de vrolijke carroussel La Giostra waarop miniatuurtjes van designobjecten van Alessi dansen.

Object Stories 2
Juicy Salif
Juicy Salif, 1990, Philippe Starck voor Alessi De vruchtenpers die het enfant terrible van het Franse design in 1990 bedacht, veroorzaakte controverse. Het ding zou gebruiksonvriendelijk zijn en een aanfluiting maken van het gekende moderne principe ‘vorm volgt functie’. Starck zou op dit ontwerp gekomen zijn toen hij in een Italiaans restaurant citroensap perste over

Making Matters

Sommige objecten uit Making Matters verpersoonlijken technische sleutelmomenten uit de designgeschiedenis, zoals de introductie van gelamineerd hout, kunststoffen of 3D-printen. Andere zijn het resultaat van het eindeloos beoefenen van een traditionele techniek, zoals de sierobjecten in Japanse urushilak van Jean Lemmens, of van het perfectioneren van wat een handelsmerk zou worden, zoals het gelaagde geslepen kristal van Val-Saint-Lambert. Omdat we vandaag soms voeling verliezen met materialen en het maakproces van de objecten waarmee we ons omringen, zet deze lijn de relevantie daarvan in de verf.

Object Stories 3
Skafaldo Bowl
Skafaldo, 2016, Unfold i.s.m. Materialise Bij het 3D-printen van complexe objecten wordt soms een draagstructuur toegevoegd om het object te ondersteunen tijdens het printproces. Achteraf wordt die steigerstructuur weggegooid. Het Antwerpse Unfold zet met zijn project Skafaldo precies die wegwerpstructuur in de kijker. De steigers worden eerst in hars geprint, en in plaats van ze dan te gebruiken om een object mee te printen, worden ze in brons gegoten. Zo kunnen ze bijvoorbeeld een glazen schaal ondersteunen.

Responsible Objects

Duurzame en maatschappelijk bewuste objecten zijn van alle tijden. Met Responsible Objects bekijken we het designobject als wereldverbeteraar, vanuit het bewustzijn van de impact die design heeft op de kwaliteit van ieders persoonlijke leven. Het Silex meubilair van Gustave Serrurier-Bovy bracht aan het begin van de 20ste eeuw wat van de schoonheid van de art nouveau binnen het bereik van lagere sociale klassen. Willy Van der Meeren had gelijkaardige intenties binnen de beweging van ‘het modern sociaal meubel’ in de jaren 1950. De Veiled Lady van Eric Klarenbeek, die uit schimmels is ge-3D-print, verkent op haar beurt nieuwe mogelijkheden met alternatieve grondstoffen binnen het verantwoord hedendaags design. 

Object Stories 4
Vandermeeren Stoel
Stoel C1, ca. 1953, Willy Van Der Meeren Van Der Meeren ontwierp rechttoe-rechtaanmeubels die toegankelijk waren voor gewone gezinnen. Via gestandaardiseerde basiselementen die in serie gemaakt werden en waarmee verschillende combinaties mogelijk waren, werden de meubels betaalbaar en gebruiksvriendelijk voor de naoorlogse consument.

Tentoonstellingsontwerp

Het tentoonstellingsontwerp is van de Gentse bureaus Doorzon interieurarchitecten en FELT architectuur & design. De flexibele scenografische elementen maken in de toekomst wissels van objecten en nieuwe betekenislagen mogelijk. De scenografie is duidelijk aanwezig en maakt als designontwerp evengoed deel uit van de opstelling. Het ontwerp bestaat uit twee zones. In de kern van de opstelling nodigen we gastcuratoren uit om opstellingen te maken met de collectie. Voor de eerste editie maakten Doorzon en FELT associatieve ensembles: collectiestukken uit verschillende periodes en disciplines gaan zo nieuwe relaties met elkaar aan. In de ruimte rondom de kern worden collectiestukken volgens artistieke keuzes gegroepeerd.

Object Stories Scenografie

The Unchosen

Als onderdeel van de nieuwe opstelling maakte de Franse designer en filmmaker Alexandre Humbert The Unchosen: een film over de 21.813 andere stukken in de collectie. De film geeft een podium aan ‘the unchosen’: objecten die niet geselecteerd zijn voor de eerste editie van Object Stories, maar evengoed aandacht verdienen. Humbert neemt de bezoeker mee achter de schermen van de collectie naar aanleiding van de verhuis naar een nieuw depot later dit jaar.

Object interviews

Design Museum Gent nodigde Alexandre Humbert ook uit om voor Object Stories twee nieuwe episodes met collectiestukken te maken binnen zijn reeks Object Interviews. Elke episode duurt 1 minuut en brengt een tweetal designobjecten met elkaar in dialoog, waardoor ze als het ware tot leven worden gewekt. “Object Interview isn’t focusing on the story or process of an object.” vertelt Humbert. “It’s about the post-process after an object is born, and what is happening in its daily life. The designer creates an object and then I try to find its personality.” 

Praktische informatie

Object Stories. Een kijk op de collectie
Vanaf 18.05.2018
Toegangsprijs: € 10 / € 8 / € 2

Open op weekdagen van 9:30 tot 17:30
Open in weekends, op feestdagen en in schoolvakanties van 10:00 tot 18:00
Gesloten woensdag

Meer persinformatie en of beeldmateriaal (niet voor publicatie)

Sandra Plasschaert
Cats Communication
Press & PR

+32 479 35 10 39
sandra@catscommunication.be


Simon Adriaensen

Design Museum Gent

Communicatie

+32 9 323 64 88
simon.adriaensen@stad.gent