Drabstraat 10 Design Museum Gent Foto Michiel De Cleene

De vijf ontwerpteams voor de nieuwe vleugel zijn bekend

De Gentse Stadsbouwmeester heeft de vijf ontwerpteams bekendgemaakt die in de running zijn om de nieuwe vleugel te mogen uitvoeren. Per opdracht zullen de ontwerpteams het nu tegen elkaar opnemen met een uitgewerkt ontwerpvoorstel.

Design Museum Gent wordt uitgebreid met een nieuwe vleugel op het terrein van de ‘WC rol’ aan de Drabstraat onder de naam DING! (Design in Gent). Het nieuwe gebouw moet de reeds bestaande gebouwen van het museum aan elkaar linken, bijkomende ruimte bieden en een aantal knelpunten zoals toegankelijkheid oplossen. Er zal plaats zijn voor multifunctionele (tentoonstellings)ruimtes, ruimte voor publiekswerkingsactiviteiten, lezing en debat, horeca en shop. Het Gentse stadsontwikkelingsbedrijf sogent is gedelegeerd bouwheer en begeleidt het museumteam bij de opdracht.

De geselecteerde ontwerpteams:

• Alan Baxter Ltd, Assemble Studio, Czvek Rigby
  • aNNo architecten, FELT architectuur & design, MONADNOC
  • BEL Architecten bvba ism inside/outside Petra Blaise
  • Carmody Groarke, RE‐ST, Trans architectuur I stedenbouw
  • Office Kersten Geers David Van Severen ism Richard Venlet (BE) (kunstenaar/scenograaf), Muller van Severen (BE) designers en Manièra (Interieur / meubilair)