Je gebruikt Internet Explorer. Deze site werkt het best op een recentere browser zoals Chrome, Firefox of Safari. Lees hier meer

Gesloten voor uitbreiding en verbouwing
DO THE RIGHT DING/STEUN
Campagnebeeld Kleureyck
PERSBERICHT

Kleureyck

Van Eycks kleuren in design

Op 13 maart opende Design Museum Gent een prestigieuze tentoonstelling over vernieuwend en divers kleurgebruik. Het museum vertrekt vanuit Van Eycks ongeziene kleurschakeringen om te tonen wat kleur betekent voor hedendaagse designers. Verwacht je aan een totaalervaring met een pigmentpromenade en belevingskamers die al je zintuigen prikkelen. Een tentoonstelling die heden en verleden verbindt in het kader van het themajaar OMG! Van Eyck was here.

Het uitgangspunt van Kleureyck. Van Eycks kleuren in design is het bijzondere kleurgebruik van de Vlaamse Meester Jan van Eyck, dat na de restauratie van Het Lam Gods opnieuw ten volle zichtbaar werd. Door het gebruik van olieverf en transparante, gekleurde glazuurlagen wist Van Eyck te komen tot een vernieuwende variëteit aan kleurschakeringen, helderheid en saturatie in zijn schilderijen. Hierop baseerde curator Siegrid Demyttenaere zich voor haar selectie van Vlaamse designers en internationale namen die een affiniteit hebben met kleur.

De tentoonstelling bestaat uit drie delen: de Pigment Walk, de onderzoeksprojecten en de Experience Rooms. Bram Vanderbeke goot de tentoonstelling in een modulair ontwerp uit populierspaanderplaat. Na Gent reist de expo door naar de Tripostal van lillle3000. Het wordt het sluitstuk van Lille World Design Capital 2020 en zal er te zien zijn van 9.10.2020 tot 3.01.2021.

Daan Veerman - Digital craft tapestry

Pigment Walk

Germans Ermics Wide Horizon Screen

Germans Ermičs - Wide Horizon Screen

In de Pigment Walk wandel je als bezoeker door kleur. Aan de hand van 13 sprekende details uit het Lam Gods werden een 100-tal hedendaagse designstukken geselecteerd en samengebracht per kleur. De promenade toont objecten uit zowat alle ontwerpgebieden: o.a. productontwerp, textielontwerp, keramiek en glaskunst. De producten en projecten waarlangs de bezoeker loopt zijn gericht op creatief en inspirerend kleurgebruik: designers testen hoe ze kleur kunnen beïnvloeden en welke invloed kleur heeft op ons.

De werken experimenteren met kleur en licht (transparantie, reflectie, lagen), kleur en materiaal (vernissen, edelstenen, metalen), kleur en textiel (draperingen, lagen), kleur en patronen (moiré-effecten), kleur en techniek of kleur en ruimte.

Siegrid Demyttenaere en Sofie Lachaert cureerden een mix van gevestigde waarden én jong opkomend talent waaronder Tinus Vermeersch, OrtaMiklos, Michael Johansson,Muller Van Severen, Anton Alvarez, Nendo, Sigve Knutson, Ronan & Erwan Bouroullec, OS & OOS, Klaas Rommelaere en Stéphane Mouflette. De lijst wordt aangevuld met ontwerpen uit de museumcollectie van o.a. Ettore Sottsass, Wim Goes, Sophie Rowley, Wieki Somers, Barbara Nanning en Unfold.

Andrés Reisinger - Hortensia Chair

Research Projects

Lynne Brouwer - Designs for Discomfort

Lynne Brouwer - Designs for Discomfort

Een etage met onderzoeksprojecten vult de pigmentenwandeling aan. De innovatieve rol van designers op het vlak van research rond kleur wordt hier in de verf gezet – ook letterlijk. Verschillende diepgaande onderzoeken beantwoorden schijnbaar eenvoudige vragen. Waar komt kleur vandaan? Hoe maak je kleur? Wat kan er met kleur worden gedaan? Wat is de impact van kleur? Hoe werkt kleurenpsychologie?

Zo werkte Hella Jongerius samen met een ambachtelijke verffabrikant voor Colourful Black: een wereld van donkere tinten die rijkdom van zwarte kleuren laat zien. Nienke Hoogvliet doet onderzoek naar kruiden als textielverf als alternatief voor schadelijke chemicaliën. Lynne Brouwer onderzoekt dan weer hoe we oncomfortabele ruimtes zoals crematoria en politiekantoren zo comfortabel mogelijk kunnen maken met kleur.

Experience Rooms

Tot slot worden de stijlkamers van het 18e eeuwse Hotel De Coninck vooraan in het museum omgetoverd tot belevingskamers. Designers kregen elk een kamer om te werken rond het thema kleur en zintuigen. Sommigen gingen een partnership aan met een internationale designinstelling of bedrijf om een installatie te maken die de bezoeker volledig betrekt in kleurbeleving. In de elf Experience Rooms proef, zie, hoor en voel je kleur.

Colourful Kinaesthesia van mischer’traxler + Boisbuchet is het resultaat van een workshop met artefacten over hoe kleur kan bewegen en hoe kleur ons kan bewegen. Het project van Pinaffo Pluvinage + MADD Bordeaux werkt op je gehoor. Hun gekleurde jelly’s geleiden elektrische stroom, waardoor je verschillende geluiden kan maken afhankelijk van hoe je ze aanraakt. Het Jan van Eyck Academy Food Lab ontwikkelde een installatie met de planten en kruiden op het Lam Gods als uitgangspunt. Ze vragen zich af hoe we verse voeding doorheen de tijd kunnen bewaren en hoe de kleur en smaak dan evolueren.

Studio Rens + Light & Lighting Lab KU Leuven openen je ogen. Kijk hoe verschillende vormen van licht kleuren doen transformeren tot nieuwe kleurgradiënten. ANIMA van Nick Verstand trakteert op een indrukwekkende lichtprojectie met een bijpassende ruimtelijke geluidscompositie. Joanna Reuse zorgt er in haar Bouwspel-kamer dan weer voor dat kinderen hun creativiteit volledig kwijt kunnen in een spel met tastzin.

Elke keer een andere beleving bij Judith Seng: in haar Colours of Becoming worden enkele keren per week de muren en vloeren één uur lang overschilderd. Andere Experience Rooms zijn creatieopdrachten door o.a. Les Monseigneurs + Verilin, Schloss Hollenegg of Design + Studio Plastique + Wonderglass & Biolab / School of Arts KASK + Gijs De Heij.

Beleef kleur ten volle

Dieper ondergedompeld worden in Kleureyck? Dat kan met het gevarieerd aanbod aan publieksactiviteiten, performances, concerten, rondleidingen en foodevents. Check designmuseumgent.be/agenda en pin alvast 16 maart op de kalender voor de lezing van prof. Maximiliaan Martens (co-curator van de expo Van Eyck. Een optische revolutie) en Studio Kolk & Kusters (één van de Research Projects in Kleureyck). Ze vertellen hoe Van Eyck op de hoogte was van de fysische aspecten van licht en hoe Rembrandt precies wist welke grondstoffen hij diende toe te passen om tot de perfecte kleur te komen.

Praktische info

Kleureyck. Van Eycks kleuren in design
13.03.2020 – 21.02.2021
Toegangsprijs: € 10 | € 8 | € 6 | € 2 | € 0

Open op weekdagen van 9:30 tot 17:30
Open op weekends, feestdagen en schoolvakanties van 10:00 tot 18:00
Gesloten woensdag

Meer persinformatie en of beeldmateriaal (niet voor publicatie)

Sandra Plasschaert
Cats Communication
Press & PR

+32 479 35 10 39
sandra@catscommunication.be


Simon Adriaensen

Design Museum Gent

Communicatie

+32 9 323 64 88
simon.adriaensen@stad.gent