DING Vitrine DING maquette
NIEUWS

DING maquette

in de DING Vitrine

De allereerste échte DING Vitrine is een feit! Je ontdekt om de hoek van het museum (Drabstraat 2) wat er precies op de plek van de befaamde wc-rol in de Drabstraat zal komen te staan. Deze nieuwe museumvleugel krijgt de naam DING (Design in Gent) en is het laatste puzzelstuk van de museumsite.

DING korenlei

DING vanop Hooiaard

Sinds oktober 2019 tonen we in de DING vitrine verschillende presentaties gekoppeld aan lopende expo’s in het museum, productpresentaties, afstudeerprojecten van designopleidingen, awards en onze museumshop. Er werd zelfs een keer radio gemaakt in het kader van de expo Off the Grid

Al die tijd was deze vitrine een kleinschalige versie van onze ambities voor de nieuwe museumvleugel. Nu de plannen voor deze uitbreiding definitief zijn, wordt de DING vitrine voor de eerste keer écht een vitrine over DING (Design in Gent). We tonen er de maquette van de nieuwe vleugel. Zo ontdek je wat deze nieuwe vleugel betekent voor het museum, onze collectie, de Gentenaar en alle bezoekers.

DING wordt het sluitstuk dat de museumgebouwen met elkaar verbindt en extra ruimte biedt voor tijdelijke presentaties, workshops, events, art handling, degelijk sanitair en lift. Het ontwerp werd gemaakt door TRANS architectuur I stedenbouw, Carmody Groarke en RE-ST architectenvennootschap en in de zomer van 2022 wordt de eerste steen gelegd.

DING is een project met grote en duurzame ambities, een echte brug tussen de stad, de bezoeker en de designwereld. Naast de extra multifunctionele ruimte komt er een museumcafé, een terras, een nieuw onthaal en shop. Een open en klimaatbewuste uitbreiding, gratis toegankelijk, zonder drempels, waar je snel kan binnenspringen voor een eerste kennismaking met de diverse aspecten van design.

Vanaf 7 maart 2022 gaat het museum even dicht, maar we gebruiken de tijd om onze collecties verder te digitaliseren en een nieuwe collectiepresentatie en collectiewebsite voor te bereiden. Bovendien zal Design Museum Gent ook zonder gebouw actief blijven met een inspirerend extra-muros programma. Midden 2024 is het streefdoel voor de grote opening van het vernieuwde museum.

Benieuwd naar de plannen? Wandel in juni langs de DING Vitrine (Drabstraat 2) om de maquette te bekijken.

Lees meer over DING