DMG Connected Dots LR 14

Forget me not

by Connected.Dots

DMG Connected Dots LR 9

Connected.Dots verbindt in België gevestigde nieuwkomers met elkaar en met de creatieve industrie. Vanuit actieve participatie en co-creatie creëren en promoten ze designproducten met een sterk verhaal die de samenleving verrijken en de creatieve industrie inclusief maken.

In Gent bracht Connected.Dots een designcollectief samen bestaande uit deelnemers van verschillende achtergronden, culturen en landen (België, Brazilië, Kosovo, Indonesië, Kenia, Palestina, Zweden, Turkije en Oekraïne). De deelnemers werkten samen en deelden ideeën en expertises om zo verbindingen te creëren via multiculturele dialogen. Het doel van het collectief was om textielkunst te maken die in het teken staat van ‘herinneren’.

Tijdens het project maakte het collectief een deken. De inspiratie hiervoor kwam van de bloem vergeet-mij-nietje. Elk van de deelnemers creëerde een motief met een persoonlijk verhaal en waarden, die vervolgens gecombineerd werden om nieuwe patronen voor het deken te creëren. Het deken als eindresultaat weerspiegelt vergeten tijden, ruimtes en identiteiten.

De FORGET ME NOT-dekens (limited edition) zijn te koop in onze museumshop.

Rae (geboren in Indonesië)

Mijn motieven zijn geïnspireerd op het batikpatroon Mega Mendung (lees: grote wolken) afkomstig uit Indonesië. Ik heb het patroon gedeconstrueerd en een nieuw motief gecreëerd, gebaseerd op mijn herkomst. Tijdens het ontwerpen dacht ik aan de wolken, de golven, de mangrovebladeren en het ecosysteem van de Indonesische kust.

Violet (geboren in Kenia)

In de Afrikaanse cultuur wordt een kalebas of ‘Agwata’ in Luo gebruikt voor verschillende dingen zoals muziek, voedsel of decoratie. Met dit ontwerp wilde ik de rol benadrukken van dit eenvoudige gebruiksvoorwerp binnen de inheemse kennis over water bij de Luo-bevolking van Kenia. Een specifieke kalebas wordt gebruikt als waterpot of ‘Da pi’ (letterlijk grootmoeders pot) en wordt met zorg behandeld om waterverontreiniging op de plaats van gebruik te voorkomen. Met dit motief hoop ik dat we allemaal diep in onze culturen op zoek gaan naar eenvoudige, betaalbare en ecologische inheemse oplossingen die we kunnen gebruiken voor de uitdagingen waarvoor we staan.

Rozana (geboren in Kosovo)

De inspiratie voor het motief komt uit mijn geboortestad, waar ik de beste jaren van mijn leven heb doorgebracht. Het is een cultureel rijke stad, met een prachtige achtergrond in kunst, zoals muziek, dans, film, mode, en diverse tradities. Het motief representeert stukken uit traditionele tapijten. Mijn overgrootmoeder was trouwens een pionier in het produceren van zulke verfijnde textielpatronen.

Annika (geboren in Zweden)

In Zweden worden traditionele volkskostuums gedragen bij speciale gebeurtenissen. In de loop der jaren echter is de waarde ervan verminderd en wordt het nu vaak in verband gebracht met politiek. Ik analyseerde en onderzocht de details van de klederdracht en koos elementen die ik interessant vond, zoals de kroon, bloemendetails en het borduurwerk. Door deze motieven op een abstracte manier te verfijnen en te hertekenen, kunnen ze in een nieuwe context worden gebruikt terwijl ze toch vertrouwd blijven en aan een historisch kledingstuk worden verbonden.

Julianna (geboren in Brazilië)

Mijn inspiratie kwam van Onze Lieve Vrouw van Aparecida, de patroonheilige van Brazilië, mijn vaderland. Oorspronkelijk is het een beeld dat kan worden opgevat als een verwijzing naar de kerk en haar conservatisme. Omdat ik echter andere kwaliteiten van het Braziliaanse volk wil laten zien, zoals hoop en vreugde, doch steeds verbonden met veel geloof, heb ik er modernere kenmerken en levendige kleuren (die ons handelsmerk zijn) in verwerkt.

Mari (geboren in Oekraïne)

Mijn inspiratie komt uit België. Het feit dat ik op een nieuwe plaats ben en nieuwe mensen heb ontmoet, heeft me geïnspireerd om nieuwe motieven te ontwerpen. Deze nieuwe motieven symboliseren nieuwe identiteiten.

Eman (geboren in Palestina)

Mijn motief is geïnspireerd op de golf van het leven en het migreren van het ene land naar het andere. De lijnen zijn representaties van het leven van een migrant dat in elk land nooit hetzelfde is. En zoals in elk leven zijn er altijd ups en downs. Elke woonplaats kent zijn moeilijkheden, maar we moeten samenleven en van het leven houden.