Curator Tour

Home Stories

Curator Jochen Eisenbrand neemt je mee door de tentoonstelling Home Stories. Kom alles te weten over 100 jaar binnenhuisarchitectuur, op basis van 20 iconische interieurs.

Arno Brandlhuber

Antivilla

Arno Brandlhuber's Antivilla in de buurt van Berlijn doet ons nadenken over het efficiënt optimaliseren van de ruimte en weerspiegelt een nieuwe en meer eenvoudige definitie van comfort en luxe.

Assemble

Granby Four Streets

Samen met de bewoners redde het bureau Assemble een Victoriaans site in Liverpool van stedelijk verval. Via workshops gingen ze aan de slag met materialen uit de oude site om de interieurs in te richten.

Elii

Yojigen Poketto

De stijgende woningprijzen, vooral in de binnensteden, hebben het efficiënte gebruik van ruimte scherp in het vizier gebracht. Het Spaanse bureau Elli ontwierp een woonruimte van 33 vierkante meter die voldoet aan alle behoeften van de bewoner.

Ikea

Geen enkel ander bedrijf in de westerse wereld heeft de hedendaagse interieurs zo getekend als IKEA. Het succes van hun producten is te wijten aan hun oogmerk om goed ontworpen meubels toegankelijk te maken voor de massa.

Andrée Putman & Karl Lagerfeld

Lagerfeld Apartment

Modeontwerper Karl Lagerfeld stelde een uitgebreide Memphis-collectie samen voor zijn appartement met de hulp van de binnenhuisarchitect Andrée Putman. De ruimte werd een van de meest iconische Memphis-interieurs.

Michael Graves

Reinhold Apartment

De Amerikaanse architect Michael Graves ontwierp een kleine suite in het Manhattan appartement van Susan en John Reinhold. Graves introduceerde kleur in het interieur, wat uiteraard perfect zijn benadering van het postmodernisme kenmerkt.

Claude Parent

Maison Parent

In de jaren 60 ontwikkelden de filosoof Paul Virilio en de architect Claude Parent een bijzonder radicale aanpak met hun ‘oblique’ of schuine architectuur. In 1973 ontwierp hij zijn eigen huis met deze filosofie in gedachten.

Andy Warhol

Silver Factory

Andy Warhol's Silver Factory is een van de meest prominente voorbeelden van het loft-wonen in de jaren 60 in New York. Het was een appartement, een ontmoetingsplaats voor supersterren, een kunstenaarsatelier en een filmstudio.

Kishō Kurokawa

Nagakin Capsule Tower

Kurokawa beschouwde de stad als een organisch proces en de bewoners als stedelijke nomaden. De architect ontwierp twee met elkaar verbonden torens, waaraan 144 geprefabriceerde woon-werkcapsules werden vastgeklikt.

Alison & Peter Smithson

The House of the Future

In de 20e eeuw vormden nieuwe technologieën vaak de inspiratie voor de interieurs van toen. The House of the Future was in 1956 in Londen te zien op de Daily Mail Ideal Home Exhibition en diende als inspiratie voor de interieurs van de toekomst.

Stanley Klein & Andrew Geller

X-61 / Splitnik

De geschiedenis van het interieur kan ook een politieke kwestie zijn: in een poging zijn Sovjet-tegenhanger te overtuigen van de superioriteit van het kapitalisme, presenteerde Nixon hem een volledig uitgeruste keuken, voorzien van elektrische apparaten. Ook wel The Kitchen Debate genoemd.

Jacques Tati & Jacques Lagrange

Villa Arpel

Niemand heeft de keerzijde van de modernisering van ons interieur zo humoristisch gedemonstreerd als filmmaker Jacques Tati. Zijn film Mon Oncle is gefilmd in Villa Arpel, een villa die van alle moderne snufjes is voorzien, met alle gevolgen van dien.

Lina Bo Bardi

Casa de Vidro

De openstelling van het interieur in functie van de natuur kenmerkte de jaren '50 en '60. Een goed voorbeeld is Bo Bardi's Casa de Vidro in Brazilië.

Bernard Rudofsky

Nivola House-Garden

In 1949 ontwierp Bernhard Rudofsky een woontuin voor de beeldhouwer Constantino Nivola. De kubusvormige ruimte, die alleen aan de bovenkant open is, is van bovenaf toegankelijk via een trap en vormde een kader voor het observeren van de lucht.

Finn Juhl

Finn Juhl House

De architect Finn Juhl hechtte bijzonder veel belang aan het samenspel van meubilair en kunst, wat u kunt zien in zijn eigen huis in Denemarken. In de loop der jaren veranderde Juhl herhaaldelijk het meubilair en testte hij zijn ontwerpen uit in zijn eigen interieur.

Ludwig Mies van der Rohe

Villa Tugendhat

Aanvankelijk werden skeletconstructies van gewapend beton alleen toegepast in industriegebouwen, maar dankzij Le Corbusier en Mies van der Rohe werden ze in de jaren 20 ook geïntroduceerd in een meer huiselijke context.

Josef Frank & Oskar Wlach

Villa Beer

De ervaring van ruimte terwijl men in beweging is, was een centraal aandachtspunt van de Weense architect Josef Frank. Zijn Villa Beer lijkt gesloten naar de straat toe, maar opent zich naar de tuin.

Adolf Loos

Villa Müller

Bij het ontwerpen van een woonruimte ging Adolf Loos niet uit van de gebruikelijke plattegrond, maar bepleitte hij een concept dat bekend staat als het Raumplan. Een concept waarbij hij afstand deed van uniforme verdieping- of plafondhoogten.

Margarete Schütte-Lihotzky

Frankfurt Kitchen

Het bekendste ontwerp van het project Neues Frankfurt uit de jaren 20 is de keuken. Dit gestandaardiseerde, modulaire systeem werd tot 1930 10.000 keer geïnstalleerd.

Cecil Beaton

Ashcombe

Cecil Beaton werkte naast fotograaf ook als decor- en kostuumontwerper, met een levendig en vaak weelderige gevoel voor esthetiek als gevolg. Dat zie je onder andere in zijn huis Ashcombe.

Elsie de Wolfe

Villa Trianon

Elsie de Wolfe wordt vaak omschreven als de eerste (vrouwelijke) moderne binnenhuisarchitecte. Samen met haar vaste partner Elisabeth Marbury kocht de Wolfe de Villa Trianon en besteedde ze een heel decennium aan de renovatie ervan.