Gent Waste Brick for DING 4 stenen
PERSBERICHT

Gent Waste Brick for DING wint de Belgian Construction Awards 2022

in de categorie Climate Future Product/Concept

Op donderdag 8 december reikten de tijdschriften Bouwkroniek en La Chronique de Belgian Construction Awards 2022 uit. Met deze prijzen willen de bouwtijdschriften het vakmanschap van de bouwsector in de kijker zetten en bekronen. Daarbij viel de Gent Waste Brick for DING toepasselijk in de prijzen binnen de categorie Climate Future Product/Concept. De koolstofarme gevelsteen op basis van lokaal afvalmateriaal werd ontwikkeld voor de bouw van de nieuwe vleugel van het Design Museum Gent en wordt geproduceerd door BC Materials.

Het onderzoeksproject Gent Waste Brick for DING werd gefinancierd met een genereuze subsidie van Vlaanderen Circulair en sogent, namens de stad Gent. Design Museum Gent, sogent, TRANS Architectuur, Carmody Groarke, BC Materials en Local Works Studio verrichtten samen het onderzoekswerk.

Wat maakt de steen zo speciaal?

Voor de gevelsteen en mortel wordt gebruikgemaakt van de lokaal beschikbare afvalstromen van de stad als toeslagmateriaal (onder meer fijngemalen beton en wit glas) en kalk als voornaamste bindmiddel. De Gent Waste Brick for DING wordt uitgehard in plaats van gebakken. De gevelstenen gaan carbonateren : de hydraulische kalk vangt CO2 op uit de atmosfeer waardoor ze uitharden. Het team werkte nauw samen om een unieke materiaalsamenstelling te specificeren die sterk en resistent genoeg is voor buitentoepassingen. Het fabricageproces, in combinatie met het gebruik van gerecycleerde grondstoffen, levert een gevelsteen op met 0,17 kg CO2-uitstoot, slechts 1/3 van de CO2-uitstoot van een gebakken gevelsteen op basis van klei en bestaat voor 63% uit lokaal afval.

De gevelstenen zullen komend voorjaar op de Arsenaalsite in Gent worden geproduceerd met behulp van een schoon en eenvoudig productieproces dat makkelijk in een andere stedelijke omgeving kan worden gekopieerd. De productie veroorzaakt amper emissies en geen nevenproducten of afval.

Meer uitleg over de steen

Meer persinformatie en of beeldmateriaal (niet voor publicatie)

Bie Luyssaert

bie.luyssaert@stad.gent