Eerste steen doek valt

Eerste steen DING

Niet gelegd maar verbrijzeld

De bouwwerken voor de uitbreiding van Design Museum Gent zijn gestart! Vandaag werd voor die nieuwe vleugel geen traditionele eerste steen gelegd, maar een steen vermalen. De steen kwam uit het huidige gebouw en werd met een steengruizer verbrijzeld om later te recycleren als terazzo tegels. Duurzaamheid wordt trouwens in het hele bouwproject hoog in het vaandel gedragen.

Eerste steen verbrijzelaar

De aannemer is gestart met de voorbereidende werken voor de bouw van de nieuwe vleugel. Als eerste op de planning: sloopwerken. Bij die sloopwerken zet het museum in op urban mining: het recycleren van waardevolle grondstoffen uit stedelijk afval. De vrijgekomen materialen bij de afbraak worden dus zoveel mogelijk opnieuw gebruikt. Zo worden de natuurstenen vloer- en traptegels uit vleugel 1992 gerecupereerd en vermalen om de vloer in die vleugel aan te vullen met een nieuwe terrazzo vloerbekleding. Verder wordt het hout van de oude trappen hergebruikt als trapneuzen voor de nieuwe trap in DING.

Na de sloopwerken wordt de fundering geplaatst. Daarna volgt een archeologisch onderzoek en wordt de ondergrondse bouwlaag gerealiseerd. Vervolgens staat de bouw van de bovengrondse houtmassiefbouw van DING op het programma. Voor de façade van DING wordt een circulaire gevelsteen gemaakt op basis van kalk en Gents bouwafval (gebroken glas en beton) door BC Materials. De steen wordt niet gebakken maar geperst en heeft zo een lagere koolstofvoetafdruk.

Ook de bestaande gebouwen Huis Leten en Vleugel 1992 worden aangepakt en deels gerestaureerd en gerenoveerd. De werken zullen een tweetal jaar duren, daarna zal het museum ingericht worden door verschillende Belgische designers en komt de collectie terug naar het museum. De nieuwe vleugel opent zijn deuren in 2026.

Meer info over de bouw & verbouwing