PERSBERICHT

Do the Right DING!

85.000 gevelstenen maken uit afval van de Gentenaar? Design Museum Gent toont dat het kan.

Achter de muren van de oude spoorwegsite Het Arsenaal in Gent produceert BC materials 85.000 geperste stenen uit kalk, witte cement, zand en gemalen afval van helder glas en beton, gerecupereerd van bouwwerven uit Gent. Deze Gent Waste Brick for DING wordt dus in Gent geperst en gedroogd (bakken is overbodig). Nadien heeft de gevelsteen slechts 4 kilometer transport naar de bouwsite nodig.

Ergoeddag DTRD Arsenaal

Do the Right DING - van afval tot bouwsteen
Design Museum Gent doet the Right DING. DING, de nieuwe vleugel van het museum, wil zo duurzaam mogelijk zijn. Zo wordt er gewerkt met een houtmassiefbouw en zet het museum in op circulariteit en biogebaseerde afwerkingsmaterialen. Bij de conceptfase ontstond het eerder wilde idee om de gevelsteen te maken uit afval. Na een doorgedreven onderzoek met de steun van Vlaanderen Circulair, de OVAM en bouwheer stadsontwikkelaar sogent, veel testen en een geschikte samenstelling van grondstoffen, kon het museum ook daadwerkelijk op zoek naar de geschikte productiesite voor de Gent Waste Brick.

Do the Right DING - produceren met publiek
Gent Waste Brick for DING is vernieuwend, zowel door zijn grondstof als door het lokale productieproces. Stenen persen is al zo oud als de straat, maar door het hergebruik van afvalreststromen toont de steen de richting naar een nieuwe manier van omgaan met afval aan de hand van een lokaal productieproces op mensenmaat. Samengevat: door de precieze samenstelling trotseert de geperste steen regen en wind, moet hij niet afgebakken worden (dus minder fossiele brandstoffen nodig) en kan je er afvalreststromen in kwijt. En, de kers op de taart, kan hij dichtbij de bouwsite geproduceerd worden. Precies daarom deelt het museum bewust het productieproces met iedereen die interesse heeft, zowel als inspiratie als om de kracht van onderzoek te delen.
Gedurende drie weken kan iedereen live zien hoe de Gent Waste Brick for DING door BC materials geproduceerd wordt op Het Arsenaal in Gent! Ervaren storytellers geven daarbij uitleg en duiding. Naast de werkplaats is er ook een heus atelier waar designers en kunstenaars experimenteren en eigen werk creëren met diezelfde afvalreststromen.

Do the Right DING - publieksprogramma
Op 20 en 21 april starten we met een knaller van een feestweekend vol boeiende lezingen, fijne workshops en verrassende performances. Zo kan je je laten verwennen tijdens een heuse werfwelness, zelf een circulaire steen persen of spelen met telegeleide bakstenen.
De resultaten van de productie en het onderzoek van de ontwerpers worden dan weer getoond tijdens de finissage op 11 mei. Ontdek hier het uitgebreide gratis programma.
Ook tussen het feestweekend en de finissage zijn groepenenindividuele bezoekers bijzonder welkom in de werkplaats. Ideaal voor wie circulariteit en duurzame bouwoplossingen met eigen ogen wil beleven.

Do the Right DING - deelnemende ontwerpers & kunstenaars in het atelier

• Aequo Design (Tim Defleur & Arthur Lenglin)
  • Anne Ausloos & Jeroen van Westen
  • Aurélien Veyrat
  • BC materials
  • Bram Vanderbeke
  • Conrad Willems
  • Elias Van Orshaegen
  • Hamza AbuAyyash
  • Joe Sterck
  • Liesbeth Henderickx
  • Lochness Gent
  • Lukas Engelhardt
  • Sharon Van Overmeiren
  • Thomas Noceto & Cinzia Romanin
  • Tom Schoonhoven

Yoel Pytowski

Do the Right DING - Draag je steentje bij
Ondertussen draait de werf in de Drabstraat op volle toeren. DING wordt elke dag meer een realiteit.

Design Museum Gent kiest er met DING bewust voor om een voortrekker te zijn op vlak van duurzaamheid. We bouwen een vleugel die meer moet zijn dan een museum. Een warme ontmoetingsplek voor iedereen en een toonbeeld van ecologische innovatie. Dit door te focussen op vernieuwende, circulaire en biogebaseerde materialen waardoor er zo weinig mogelijk restafval wordt gecreëerd. Als designmuseum hebben we immers een maatschappelijke verantwoordelijke rol te spelen in de zoektocht naar materiaaloplossingen die meehelpen om de ecologische transitie waar te maken.

Deze zoektocht, waarbij opdracht gegeven wordt aan onderzoeksbureau’s en designers om te onderzoeken en experimenteren, kost evenwel geld. Daarom start op 20 april niet alleen het feestweekend, maar ook de crowdfundingcampagne Do the Right DING. Door een of meerdere steen te adopteren kan je zo zelf je steentje bijdragen aan het designmuseum van de toekomst en aan het welzijn van de planeet.

Gent Waste Brick for DING - Ontwikkelingsproces en productie
Aan de ontwikkeling van de circulaire gevelsteen ging een heel proces vooraf samen met deze nationale en internationale partners: Design Museum Gent, sogent, architectenbureaus ATAMA en Carmody Groarke, StoneCycling, BC materials en Local Works Studio verrichtten samen het onderzoekswerk. De financiering van het onderzoek gebeurde door Vlaanderen Circulair, de OVAM en sogent, namens de stad Gent. Het hele traject en de resultaten van het onderzoek naar de circulaire gevelsteen wordt hier beschreven.

De Gent Waste Brick for DING is geen baksteen. Het is een geperste steen die nadien geen bakproces, maar een droogproces doormaakt. Na het persen verhardt de kalk in de steen uit tot een uiterst stevige, duurzame gevelsteen. De volledige uitleg van het productieproces kan je hier nalezen.

Gent Waste Brick for DING - Partners
Een nieuwe museumvleugel bouwen en een innovatieve, circulaire gevelsteen ontwikkelen kan niet zonder een heleboel partners. We danken daarom gedelegeerde bouwheer sogent, de Stad Gent, Vlaanderen - Departement Cultuur, Jeugd en Media, EFRO Vlaanderen, het Agentschap Onroerend Erfgoed, Vlaanderen Circulair en de OVAM.

Zonder bevlogen architecten en gedreven onderzoekers was er ook geen sprake van de Gent Waste Brick for DING. Dank dus aan ontwerpteam Carmody Groarke, ATAMA en RE-ST architectenvennootschap en BC materials en Local Works Studio.