Bierpul met deksel ± 1898
Richard Riemerschmid DE
Villeroy & Boch DE
steengoed, tin
legaat van Norbert Havermans, 1987
In Beieren was bier al sinds de middeleeuwen populairder dan wijn. Op het einde van de negentiende eeuw kwamen in de grote steden klanten van diverse klassen bijeen in zogenaamde ‘bierpaleizen’. De Münchense ontwerper Richard Riemerschmid blies rond die tijd nieuw leven in de eeuwenoude industrie van steengoed uit de regio van het Westerwald. Duitse critici verkozen zijn bierpullen en karaffen boven die van Henry van de Velde, die in Duitsland nochtans veel aanzien had. Riemerschmid wist de eigenheid van de lokale materialen en technieken goed te vertalen naar een hedendaags gebruiksvriendelijk industrieel product. Dit exemplaar, waarvan het zweepslagmotief van het handvat doorloopt over de buik, is echter opvallend verfijnd. Mogelijk diende het enkel als sier- en verzamelobject voor de hogere klasse.
BRONNEN
Freyja Hartzell, A ghost in the machine age: the Westerwald stoneware industry and German design reform 1900-1914, in: The Journal of Modern Craft, vol. 2 (2009), nr. 3, pp. 251-277;
Met dank aan Freyja Hartzell;
Jutta Hofmann-Beck en Konstantin Lannert (Münchner Stadtmuseum).