Mu VS handout i

Circa 1955
hout, metaal
collectie Design Museum Gent

Willy Van Der Meeren (1923-2002) ontwierp deze kast voor Tubax, het Vilvoordse meubelbedrijf waarmee hij sinds 1951 samenwerkte. Van Der Meerens meubelen vielen op door de heldere constructie, het vrolijke kleurgebruik en de inventieve toepassing van goedkope materialen en industriële constructietechnieken. Daarmee beantwoordden zijn ontwerpen aan de idealen van ‘het modern sociaal meubel’, dat gepromoot werd binnen het naoorlogse debat over ‘goed wonen’. In het originele ontwerp heeft de kast een houten plint of een gebogen metalen frame dat compatibel is met andere meubelen van Van Der Meeren. De verticale poten in deze latere versie werden vermoedelijk ontworpen door Eric Lemesre. Hij werkte ook voor Tubax en engageerde zich met de organisatie Formes Nouvelles eveneens voor modern en betaalbaar Belgisch design.

solo seat granito

Muller Van Severen BE
Gelakt staal, terrazzo, natuurlijk leder
collectie Muller Van Severen