Mu VS handout n

Maarten Van Severen BE
aluminium, fenolformaldehyde, polyester
collectie Design Museum Gent

Deze kast was een opdracht van Hans Debrock en Ann Boute voor hun woning in Lovendegem. In 1992 richtte Maarten Van Severen (1956-2005) hun keuken in met een vast aanrecht in blauwe hardsteen en deze tweezijdige kast op wielen, die als roomdivider functioneerde. Van Severen, die pas later bekend zou worden met zijn stoel.03, voerde tientallen van zulke kleine opdrachten uit. Sommige meubels gingen vervolgens in productie, zoals de CK94 voor de boekenwinkel Copyright (waarvan het prototype te zien is in de expo Object Stories). In het geval van deze kast bleef het bij dit ene, unieke exemplaar. Ze combineert drie materialen waar Van Severen van hield: aluminium, bakeliet en polyester. De doorschijnende deuren zijn een terugkerend element in zijn werk: je kan alleen de contouren onderscheiden van wat zich in de kast bevindt.

TBA

Christophe Gevers BE
1959 (dit exemplaar 1971)
metaal, leer, touw
collectie Design Museum Gent

Tijdens de jaren 1960-1970 richtte interieurarchitect Christophe Gevers (1928-2007) verschillende Brusselse restaurants in. Deze stalen buisstoel, TBA, komt uit La Marie Joseph, een bekend visrestaurant van de familie Niels aan de Brandhoutkaai. Het interieur uit 1971 baadde in gele en donkerblauwe tinten, een verwijzing naar de typische kledij van vissers. Gevers ontwierp de TBA-stoel al in 1959 in bruin leer voor de herinrichting van de Taverne des Beaux-Arts, het project waarmee hij doorbrak als zelfstandig designer. De stoel (ook te zien in de expo Het Wilde Ding) werd bekroond met het Gouden Kenteken, een kwaliteits­label voor Belgisch design, en was ook in een zwarte versie verkrijgbaar. Voor La Marie Joseph werden de zwarte stoelen blauw geschilderd om ze te laten passen in het geheel.

carpet blue/green
Muller Van Severen BE
voor Ashtari Carpets
Ashtari Carpets BE
wol, kasjmierzijde, pashminawol
collectie Ashtari Carpets

Carpet blue-green is het eerste tapijt van Muller Van Severen. Ze stelden het voor in 2016 op de Biënnale Interieur in Kortrijk en produceerden het in samenwerking met Ashtari, bekend voor handgemaakte en hoogwaardige tapijten en kelims. De variatie in glans tussen de zijde en de wol creëert diepte. Er werden meer dan veertig tinten groen en blauw in verwerkt, wat het tapijt een heel arbeidsintensief product maakt. Het biedt ook een inkijk in het verleden van Muller Van Severen. Als kunstenaar concentreerde Fien Muller zich op het fotograferen van stillevens en maakte ze kleurrijke collages met verschillende soorten materiaal. De illustratie op het tapijt bestaat uit fragmenten van haar fotografisch werk en suggereert intense beweging.

Beddebankje met ‘De wijze en de dwaze maagden'
onbekend 1690-1710
hout
collectie Design Museum Gent