Mock-up DING

DING Mock-up

In de binnentuin van het museum is sinds april 2021 een mock-up te zien van de nieuwe museumvleugel DING (Design in Gent). In tegenstelling tot de meeste maquettes is deze mock-up geen letterlijke vertaling van het ontwerp, wel een onderzoeksmodel om enkele materialen en technieken zoals houtskeletbouw en de circulaire gevelsteen uit te testen.

Mock-up DING (detail)

Design Museum Gent wordt uitgebreid met een nieuwe vleugel DING (Design in Gent). DING wordt een third place, wat betekent dat het een schakel zal vormen tussen de publieke ruimte en het museum. DING wordt een ontmoetingsplaats waar bezoekers op een laagdrempelige manier kunnen kennismaken met het brede begrip ‘design’ en de collectie van het museum, mét aandacht voor digitale ontsluiting en beleving.

DING is een ontwerp van TRANS architectuur | stedenbouw (BE), Carmody Groarke (UK) en RE-ST architectenvennootschap (BE) in samenwerking met onderaannemers Ney & Partners (Stabiliteit), Boydens Engineering (Technieken) en Daidalos Peutz (Akoestiek). DING zal in de periode 2022—2024 gebouwd worden op het terrein aan de Drabstraat, waar nu de grote toiletrol staat.

Deze mock-up is een onderzoeksmodel op ware grootte voor DING. Het toont een staalkaart van de verschillende materialen en technieken die in DING gebruikt zullen worden.

Voor DING trekken we de duurzame kaart. De is mock-up opgebouwd uit een houten CLT (Cross Laminated Timber) structuur die zichtbaar blijft aan de binnenzijde van het gebouw. Ook de vloerbalken blijven zichtbaar en worden uitgevoerd in massief hout, waartussen de klimaatplafonds (koeling / verwarming) worden geplaatst. Het dak wordt met zink afgewerkt. Maar de belangrijkste reden waarom deze mock-up er is is de gevelsteen voor de nieuwe vleugel. In het kader van de gerichte call voor circulaire bouw­­economie werd een subsidie verkregen van Vlaanderen Circulair / OVAM voor het onderzoekstraject naar een circulaire gevelsteen voor DING. Deze mock-up maakt daar deel van uit. De ambitie is een circulaire gevelsteen te ontwikkelen met onder meer afvalmateriaal uit de Gentse regio. Aan de buitenzijde van dit 1:1-model worden de verschillende prototypes van circulaire en niet-circulaire gevelstenen uitgetest.

Benieuwd welke stenen er worden getest? Neem hieronder een kijkje of kom even langs in de binnentuin. Die is namelijk gratis te bezoeken!

• Legende gevelstenen

Flag icon