Eerste steen doek valt
PERSBERICHT

Eerste steen niet gelegd maar verbrijzeld

voor nieuwe vleugel DING (Design in Gent)

De bouwwerken voor de uitbreiding van Design Museum Gent zijn gestart! Op het braakliggend terrein in de Drabstraat, waar vroeger de grote toiletrol stond, bouwt stadsontwikkelingsbedrijf sogent de nieuwe vleugel DING. Vandaag werd voor die nieuwe vleugel geen traditionele eerste steen gelegd, maar een steen vermalen. De steen kwam uit het huidige gebouw en werd met een steengruizer verbrijzeld om later te recycleren als terazzo tegels.

Eerste steen verbrijzelaar

Duurzaam bouwen

In het hele bouwproject wordt duurzaamheid hoog in het vaandel gedragen. Bij de sloopwerken zet het museum in op urban mining: het recycleren van waardevolle grondstoffen uit stedelijk afval. De vrijgekomen materialen bij de afbraak worden dus zoveel mogelijk opnieuw gebruikt. Zo worden de natuurstenen vloer- en traptegels uit vleugel 1992 gerecupereerd en vermalen om de vloer in die vleugel aan te vullen met een nieuwe terrazzo vloerbekleding. Verder wordt het hout van de oude trappen hergebruikt als trapneuzen voor de nieuwe trap in DING.

Daarnaast wordt voor de façade van DING door BC Materials een circulaire gevelsteen gemaakt op basis van kalk en Gents bouwafval (gebroken glas en beton). De steen wordt niet gebakken maar geperst en heeft zo een lagere koolstofvoetafdruk.

De eerste werken

Hoofdaannemer Artes Depret – Artes Woudenberg is gestart met de voorbereidende werken voor de bouw van de nieuwe vleugel. Eerst worden er een aantal sloopwerken uitgevoerd en wordt de fundering geplaatst. Daarna volgt een archeologisch onderzoek en wordt de ondergrondse bouwlaag gerealiseerd. Vervolgens staat de bouw van de bovengrondse houtmassiefbouw van DING op het programma. Ook de bestaande gebouwen Huis Leten en Vleugel 1992 worden aangepakt en deels gerestaureerd en gerenoveerd. De werken zullen een tweetal jaar duren, daarna zal het museum ingericht worden door verschillende Belgische designers en komt de collectie terug naar het museum. De nieuwe vleugel opent zijn deuren in 2026.

Collectie blijft te zien

Design Museum Gent is gesloten tijdens de uitbreidings- en verbouwingswerken, maar dat betekent niet dat de collectie niet te zien is. Ze reist de komende maanden doorheen België.

Na de gesmaakte tentoonstelling La Nef des fous in Duinkerke, Frankrijk, zijn delen van de collectie te zien in:

Alles samen gaat het om 550 objecten uit de collectie die extra muros te bekijken zijn tijdens de sluiting.

Met The Exploded View Beyond Building krijgt het experiment rond biogebaseerde materialen in DING zichtbaarheid. De drie andere locaties tonen verschillende aspecten van de rijke art-nouveaucollectie van Design Museum Gent. Het museum organiseert verder verschillende activiteiten buiten de muren.

Uitkijken naar 2026

Vanaf 2026 wordt DING een plek voor onthaal en shop, tijdelijke expo’s, workshops en educatie, lezingen en events, art handling, een museumcafé en logistiek. De uitbreiding en de verbouwing gaan immers niet over meer museum, maar over meer dan een museum.

Op het gelijkvloers van DING komt de stadskamer, een gastvrije ontmoetingsplaats en multifunctionele ruimte, waar Gentenaars, toeristen, designers, lesgevers enz. diverse aspecten van design kunnen ontdekken. Ook de balie, de shop en het onthaal krijgen hier een plek. Op de eerste verdieping is er ruimte voor lezingen en presentaties. De workshopruimtes komen op de tweede verdieping en op verdieping drie is er plek voor gratis tijdelijke expo’s. DING krijgt ook een ruim terras met zicht op de historische binnentuin van Hotel De Coninck. De loft en het winterterras op de vierde verdieping zullen een mooi zicht bieden op de Gentse skyline.

De technieken, de ruimte voor de art handling en restauraties, de toiletten en de vestiaire zijn voorzien op de ondergrondse verdieping van DING en vleugel 1992. In het aanpalende 16e-eeuwse Huis Leten komt tenslotte een museumcafé met zicht op een verborgen binnentuin aan de achtergevel.

Het ontwerp is van de hand van TRANS architectuur | stedenbouw (Gent), Carmody Groarke (Londen) en RE-ST architectenvennootschap (Antwerpen). Het resultaat van het intensieve ontwerptraject was te bekijken in het de tentoonstelling verbinDING die liep van oktober 2021 tot maart 2022 in het museum. Het project wordt mogelijk gemaakt met de steun vanuit Stad Gent, Departement Cultuur, Jeugd en Media en het Agentschap Onroerend Erfgoed. De totale (netto) bouwkost bedraagt 11.982.841 euro excl BTW.

“Met de bouw van de nieuwe vleugel DING in de Drabstraat wil het Design Museum Gent de sprong maken naar een volwaardig en modern multifunctioneel museum van internationale allure. Vlaanderen investeert op die manier in een levendige ontmoetingsplaats voor al wie met design bezig is in de brede betekenis van het woord.”

Jan Jambon, minister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Cultuur

“Design Museum Gent wacht eigenlijk al dertig jaar op deze uitbreiding. Eerdere plannen uit 1992 belandden in de prullenmand wegens onvoldoende ambitieus. Nu wordt er wél gebouwd met ambitie. Met naast de nieuwe vleugel ook een renovatie van de bestaande gebouwen. In 2025 moeten de werken achter de rug zijn, de heropening van het museum is voorzien voor 2026.”

Sami Souguir, schepen van Stadsontwikkeling, Cultuur en voorzitter van sogent

Meer persinformatie en of beeldmateriaal (niet voor publicatie)

Bie Luyssaert

bie.luyssaert@stad.gent