Detail van de annunciatie
Beeld © Sint-Baafskathedraal Gent, www.lukasweb.be – Art in Flanders, foto Hugo Maertens en Dominique Provost
Dit doorkijkje op het middeleeuwse Gent heeft Van Eyck met veel gevoel voor ruimtelijkheid weergegeven. Onder meer het ritmische spel van de rode daken creëert diepte. Eenzelfde ritmiek vind je terug in het werk van Max Lamb of Lionel Jadot.
De dakpannen en de muren zijn levensecht, tastbaar haast. Je zou bijna vergeten dat het verfstreken zijn. Ontwerpers als Buro Belén doen net hetzelfde: materialen natuurgetrouw weergeven met behulp van andere materialen.
In Van Eycks tijd was kermes het duurste roodpigment. Het werd gewonnen uit de schildluis Kermes vermilio, die in het Middellandse Zeegebied op de kermeseik leefde. Alleen rijke mensen konden zich rode gewaden veroorloven. Kermes wordt ook wel karmozijn, scharlakenrood of vermiljoen genoemd.